In een paar stappen naar de beste planning!
0. Vóór je start
1. Diensten aanmaken
2. Roostersjablonen aanmaken
3. Beschikbaarheid laten opgeven
4. Verlof beoordelen
5. Diensten plannen
6. Personen roosteren
7. Diensten uitvragen bij de regio
8. Rooster Publiceren
9. Diensten ruilen
10. Klokken
11. Kloktijden evalueren
12. Uren goedkeuren
13. Uren sluiten
14. Uren verlonen en periode sluiten
11. Instellingen
12. Follow-up (Inschrijven!)
Vóór je begint
Een goede planning ondersteunt je proces, doordat je precies kunt inschatting wat je behoefte aan arbeid is enerzijds en je nog tijdens het roosteren precies inzicht hebt in de kosten anderzijds. Hoe jij wenst te plannen is geheel aan jou. Bepaal dus voor je begint met plannen wat voor jouw organisatie de beste flow is.
Toelichting
Het vastleggen van taken en verantwoordelijkheden is belangrijk om uiteindelijk te kunnen leren van de operatie. Plannen is handig om vooruit te kijken, maar minstens zo handig is het om te leren van het verleden. Bespreek met je collega’s wie verantwoordelijk is voor het bepalen van het budget, wie voor de prognose en wie voor het registreren van de uren als de planning eenmaal is gemaakt.
Wie, wat, wanneer?
- Operationeel manager op organisatieniveau
- Wekelijks
Stap 1: Diensten aanmaken
Door het werken met diensten en dienstsjablonen kan je niet alleen sneller plannen, maar zie je in één oogopslag waar de gaten zitten. Dat is handig!
Beschrijving
Het contract leggen we vast op de, jawel, contractkaart. Zaken als contractduur, vaste vergoedingen, opzegtermijn en meer zaken die bij het bewaken van een contract noodzakelijk zijn.
Stap 2: Roostersjablonen aanmaken
Door het werken met diensten en dienstsjablonen kan je niet alleen sneller plannen, maar zie je in één oogopslag waar de gaten zitten. Dat is handig!
Beweeg met je muis over de afbeelding
Beschrijving
Het contract leggen we vast op de, jawel, contractkaart. Zaken als contractduur, vaste vergoedingen, opzegtermijn en meer zaken die bij het bewaken van een contract noodzakelijk zijn.
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 3: Beschikbaarheid opgeven
Door het werken met diensten en dienstsjablonen kan je niet alleen sneller plannen, maar zie je in één oogopslag waar de gaten zitten. Dat is handig!
Beweeg met je muis over de afbeelding
Beschrijving
Het contract leggen we vast op de, jawel, contractkaart. Zaken als contractduur, vaste vergoedingen, opzegtermijn en meer zaken die bij het bewaken van een contract noodzakelijk zijn.
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 4: Verlof beoordelen
Wil je direct beginnen met plannen en heb je even niet de tijd of zin om je met diensten bezig te houden? Dan kan je makkelijk personen roosteren. Net zo makkelijk als Excel, maar met veel meer inzicht. Dat dan weer wel!
Beweeg met je muis over de afbeelding
Beschrijving
Relatiebeheer begint al bij de eerste handshake. Even vastleggen wie je gesproken hebt en een vervolgactie inplannen. Zo weet je zeker dat ook je commerciële pijplijn gevuld en opgevolgd wordt. Is een prospect overtuigd en mag je aan de bak word het tijd de afspraken goed vast te leggen. Dit vormt uiteindelijk de basis voor alle vervolgstappen.
Wie, wat, wanneer?
- Sales / Contractmanagement
- Continu
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 5: Diensten plannen
Wil je direct beginnen met plannen en heb je even niet de tijd of zin om je met diensten bezig te houden? Dan kan je makkelijk personen roosteren. Net zo makkelijk als Excel, maar met veel meer inzicht. Dat dan weer wel!
Beweeg met je muis over de afbeelding
Beschrijving
Relatiebeheer begint al bij de eerste handshake. Even vastleggen wie je gesproken hebt en een vervolgactie inplannen. Zo weet je zeker dat ook je commerciële pijplijn gevuld en opgevolgd wordt. Is een prospect overtuigd en mag je aan de bak word het tijd de afspraken goed vast te leggen. Dit vormt uiteindelijk de basis voor alle vervolgstappen.
Wie, wat, wanneer?
- Sales / Contractmanagement
- Continu
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 6: Personen roosteren
Wil je direct beginnen met plannen en heb je even niet de tijd of zin om je met diensten bezig te houden? Dan kan je makkelijk personen roosteren. Net zo makkelijk als Excel, maar met veel meer inzicht. Dat dan weer wel!
Beweeg met je muis over de afbeelding
Beschrijving
Relatiebeheer begint al bij de eerste handshake. Even vastleggen wie je gesproken hebt en een vervolgactie inplannen. Zo weet je zeker dat ook je commerciële pijplijn gevuld en opgevolgd wordt. Is een prospect overtuigd en mag je aan de bak word het tijd de afspraken goed vast te leggen. Dit vormt uiteindelijk de basis voor alle vervolgstappen.
Wie, wat, wanneer?
- Sales / Contractmanagement
- Continu
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 7: Diensten uitvragen bij de regio
Wil je direct beginnen met plannen en heb je even niet de tijd of zin om je met diensten bezig te houden? Dan kan je makkelijk personen roosteren. Net zo makkelijk als Excel, maar met veel meer inzicht. Dat dan weer wel!
Beweeg met je muis over de afbeelding
Beschrijving
Relatiebeheer begint al bij de eerste handshake. Even vastleggen wie je gesproken hebt en een vervolgactie inplannen. Zo weet je zeker dat ook je commerciële pijplijn gevuld en opgevolgd wordt. Is een prospect overtuigd en mag je aan de bak word het tijd de afspraken goed vast te leggen. Dit vormt uiteindelijk de basis voor alle vervolgstappen.
Wie, wat, wanneer?
- Sales / Contractmanagement
- Continu
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 8: Rooster publiceren
Wil je direct beginnen met plannen en heb je even niet de tijd of zin om je met diensten bezig te houden? Dan kan je makkelijk personen roosteren. Net zo makkelijk als Excel, maar met veel meer inzicht. Dat dan weer wel!
Beweeg met je muis over de afbeelding
Beschrijving
Relatiebeheer begint al bij de eerste handshake. Even vastleggen wie je gesproken hebt en een vervolgactie inplannen. Zo weet je zeker dat ook je commerciële pijplijn gevuld en opgevolgd wordt. Is een prospect overtuigd en mag je aan de bak word het tijd de afspraken goed vast te leggen. Dit vormt uiteindelijk de basis voor alle vervolgstappen.
Wie, wat, wanneer?
- Sales / Contractmanagement
- Continu
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 9: Diensten ruilen
Beschrijving
Een feestje hier en een jubileum daar. Events van groot naar klein kunnen eenvoudig geoffreerd, ingepland, uitgevoerd én gefactureerd worden. Wel zo makkelijk om alles op één plek te beheren en te factureren.
Wie, wat, wanneer?
- Locatiemanager, planner
- Dagelijks
- Aan begin en einde van een dienst
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 11: Klokken
Beschrijving
Een feestje hier en een jubileum daar. Events van groot naar klein kunnen eenvoudig geoffreerd, ingepland, uitgevoerd én gefactureerd worden. Wel zo makkelijk om alles op één plek te beheren en te factureren.
Wie, wat, wanneer?
- Locatiemanager, planner
- Dagelijks
- Aan begin en einde van een dienst
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 12: Kloktijden evalueren
Beschrijving
Een feestje hier en een jubileum daar. Events van groot naar klein kunnen eenvoudig geoffreerd, ingepland, uitgevoerd én gefactureerd worden. Wel zo makkelijk om alles op één plek te beheren en te factureren.
Wie, wat, wanneer?
- Locatiemanager, planner
- Dagelijks
- Aan begin en einde van een dienst
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 13: Uren goedkeuren
Beschrijving
Een feestje hier en een jubileum daar. Events van groot naar klein kunnen eenvoudig geoffreerd, ingepland, uitgevoerd én gefactureerd worden. Wel zo makkelijk om alles op één plek te beheren en te factureren.
Wie, wat, wanneer?
- Locatiemanager, planner
- Dagelijks
- Aan begin en einde van een dienst
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 14: Uren sluiten
Beschrijving
Een feestje hier en een jubileum daar. Events van groot naar klein kunnen eenvoudig geoffreerd, ingepland, uitgevoerd én gefactureerd worden. Wel zo makkelijk om alles op één plek te beheren en te factureren.
Wie, wat, wanneer?
- Locatiemanager, planner
- Dagelijks
- Aan begin en einde van een dienst
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Stap 10: Uren verlonen en periodesluiting
Beschrijving
Als we het proces goed hebben ingericht en iedereen heeft zijn verantwoordelijkheid in dit proces genomen kan het niet anders zijn dan dat er n u met een druk op de knop een verloningsrapport uitrolt. Mocht dit nou niet zo zijn? Waar zit dan de botleneck?
Wie, wat, wanneer?
- HR manager / Salarisadministratie
- Maandelijks / periodiek in lijn met verloning
Handige links
- Help artikelen
- Instructievideo’s
- Opleiding
Trainingen
Een goede planning verdient zich dubbel en dwars terug. Je bespaart uren waar ze bespaart kunnen worden en je kunt meer doorbelasten waar gewenst. Houd je kennis op peil en verbeter je resultaat. Schrijf je (planners) snel in!