Medewerker per ongeluk uit dienst (herstellen)

Heb je een medewerker per ongeluk uit dienst gemeld en wil je dit terugdraaien? In dit artikel lichten we toe hoe en waar je dit kan doen. Zo heb je altijd jouw personeelsdossiers op orde!

Algemene toelichting #

Het uit dienst melden van een medewerker doet 3 belangrijke dingen;

  • Het verbergt de medewerker vanaf de uit dienst datum
  • Het verwijdert alle geregistreerde uren en roosteringen vanaf de uit dienst datum
  • Het verwijdert alle ingrepen (verloftoekenningen) vanaf de uit dienst datum

Uit dienst medewerker opzoeken #

  1. Selecteer boven de zoekbalk de context Persoon
  2. Druk in de lege zoekbalk op Enter
  3. Zet het vinkje Alles tonen aan
  4. Zoek de gewenste medewerker op

Verwijderen uit dienst datum #

  1. Navigeer naar de pagina Algemeen > Dienstverband > Stam
  2. Verwijder de datum uit het veld Uit dienst uitvoeren op en sla de wijziging op

Terugzetten einddatum contract #

  1. Navigeer naar de pagina Algemeen > Dienstverband > Contracten
  2. Open het laatste contract
  3. Pas de Einde contract datum aan naar wat het moet zijn (deze mag ook leeg blijven) en sla de wijziging op.

Herstellen ingrepen #

Het herstellen van de automatisch toegekende uren is gelukkig erg simpel, volg hiervoor de handelingen uit het volgende artikel: Verlofuren opnieuw verstrekken.

Waren er handmatige ingrepen uitgevoerd? (Om bijvoorbeeld additionele uren toe te kennen of in mindering te brengen) Dan zullen deze handmatig opnieuw moeten worden ingevoerd. Deze kunnen na verwijderen niet worden hersteld.

Herstellen gebruikersaccount #

Had de medewerker een gebruikersaccount om mee in te loggen in het systeem? Dan is deze bij de uit dienst melding automatisch gelimiteerd in zijn inzage. Op deze manier voorkomen we dat uit dienst personeel per abuis nog bij functionaliteiten kan in Staff waar ze niet langer bij mogen. De inzage is na uit dienst melding gelimiteerd tot inzage in de loonstroken.

Om dit te verhelpen dien je de gebruikersgroepen en rollen onder het account van de medewerker weer te activeren. Hoe je dit doet kan je teruglezen in de volgende artikelen;

In deze artikelen kan je exact terugvinden hoe je een rol en gebruikersgroep activeert en deactiveerd. (Vinkje aan/uit). Zorg er voor dat alle groepen en rollen weer op actief staan om de staat van het account te herstellen.

Herstellen urenregistratie / rooster #

Na het verwijderen van uren en roosteringen is het helaas niet mogelijk deze te herstellen. Deze zullen handmatig opnieuw moeten worden ingevoerd. Hieronder een aantal handige tips om dit makkelijker te maken;

  • Gaat het om een medewerker met vaste uren? Gebruik dan Uren registreren over een langere periode om gemakkelijk de uren in te voeren over een langere periode. Gebruik in dit geval de gelijke tool Rooster vullen over een langere periode om hetzelfde te doen voor het rooster.
  • Moet je de uren handmatig invoeren? Gebruik dan Uren evaluatie [bèta] om voor alleen de gewenste medewerker een overzicht te creëren van de lege urenregistratie voor de gewenste periode. Zo kan je gemakkelijker vanuit één overzicht de uren vullen. Vergeet niet af en toe op te slaan om je werk veilig te stellen, dit gebeurt niet automatisch.