View Categories

Hoe vind ik inactieve / verborgen items zoals uit dienst medewerkers en oude locaties?

3 min read

Probeer je een medewerker, afdeling, administratie of iets anders op te zoeken en kan je deze niet vinden? In dit artikel lichten we toe hoe je inactieve items op kan zoeken. Zo kun jij altijd bij al jouw (historische) data!

Pagina:  N.v.t.

Hoe zoek je een niet langer actief / verborgen item op? #

  1. Klik boven de zoekbalk op de Context selectie links van het plusje om aan te geven binnen welke context je ‘bijzonder’ wilt zoeken. Staat hier momenteel al de juiste context? (Zoals in dit voorbeeld, persoon)? Dan kan je door naar stap 3!
  2. Selecteer de context (Persoon).
  3. Klik met je muis binnen zoekbalk en druk op [Enter] om de pop-up te tonen.
  4. Zoek de naam van het gewenste item
  5. Zet het vinkje “Alles tonen” aan om ook de inactieve items te tonen
  6. Druk op het loepje om het item op te zoeken alvorens deze te selecteren
  7. Zet je het vinkje niet aan? Dan zal je net zoals normaal in de zoekbalk geen inactieve items in kunnen zien;

 

Waarom kun je niet direct op inactieve items zoeken? #

Deze vraag krijgen we wel vaker, het antwoord hier op is gelukkig simpel. Indien je altijd naar alle inactieve items zou zoeken in de zoekbalk, inclusief de oude items, zou de lijst met resultaten in veel gevallen simpelweg veel te lang zijn!

Als je net klant bent zou je hier misschien niet direct last van hebben, maar als je al jaren gebruik maakt van de software heb je bijvoorbeeld al snel een veelvoud aan oud medewerkers in het systeem staan. Stel je zou zoeken naar medewerker “Anke”, dan zou je niet alleen de huidige in dienst medewerker te zien krijgen maar ook de 10 Anke’s die de afgelopen 5 jaar in dienst zijn geweest.

In de meeste gevallen ben je uiteraard aan het zoeken naar actieve items, zodoende is er besloten dit te verbergen achter de “Alles tonen” knop.

 

 

Je kunt een item ook niet vinden na “Alles tonen” #

Dat is erg vervelend, dit heeft namelijk maar 2 verklaringen;

  1. Dit betreft een medewerker waarbij per abuis de functie is verwijderd alvorens de pagina te verlaten zonder eerst een nieuwe functie te hebben toegevoegd.
    In de functieregel op de pagina Algemeen > Dienstverband > Functies wordt vastgelegd onder welke verloningsafdeling een medewerker valt, op basis van dat gegeven weet het systeem onder welke afdeling een medewerker staat en vanaf wanneer. Is deze regel verwijderd en is deze regel niet vervangen voordat je de pagina verliet? Dan valt de medewerker technisch gezien onder geen enkele afdeling en is deze niet meer te raadplegen via de zoekbalk. Neem contact op met support@staff.nl om dit te laten controleren en indien van toepassing een tijdelijke functieregel toe te voegen, hierna kan je de medewerker weer raadplegen zodat je deze op de juiste manier aan kan passen.
  2. Het item dat je probeert te raadplegen is verwijderd. Verwijderde data kan niet worden teruggehaald, let daarom altijd extra goed op de waarschuwingen die je in beeld te zien krijgt alvorens items te verwijderen.