Foutieve factuur verwijderen of crediteren

Heb je ook wel eens een factuur per abuis verkeerd opgesteld? In dit artikel lichten we je toe hoe je een factuur kan crediteren om deze vervolgens opnieuw op te stellen. Zo hebben jouw klanten altijd op tijd de juiste factuur in huis!

Pagina: (Administratie) Omzet > Facturatie > Facturen

Foutieve factuur verwijderen of crediteren #

Indien de laatste factuur die je hebt aangemaakt foutief is opgesteld is het mogelijk deze te verwijderen, dit geeft de debiteurenregels weer vrij waarna je daar opnieuw een factuur mee op kan stellen.
Verwijderen kan alleen bij de laatst opgemaakte factuur! Dit heeft te maken met de factuurnummer reeks welke altijd opvolgend dient te blijven t.b.v. de administratie. Is je laatst opgemaakt factuur onjuist en nog niet verzonden? Dan kan je deze dus verwijderen door de regel te openen en op het prullenbakje te drukken. Heb je een fout gemaakt in een minder recent opgemaakte factuur? Verstuur deze dan alsnog, ook al is deze foutief, het is namelijk mogelijk de factuur te crediteren.

Je doet dit door na de factuurregel te hebben geopend in het 9-puntsmenu op Crediteren te klikken. Dit zal een nieuwe factuur genereren met minbedragen alvorens de oude factuurregels vrij te geven. Zo kan je de factuur opnieuw opstellen zoals je dit eerder hebt gedaan zonder de nummers in de factuurreeks te onderbreken.

Bij zowel de taken- als de abonnementsfacturatie zal bij het opstellen van een creditfactuur het bedrag als negatieve omzet in de omzetregistratie genoteerd worden. Dit is alleen van toepassing indien hier specifieke kassa’s voor zijn ingericht. Indien dit voor jou niet van toepassing is hoef je hier dus niets mee te doen. Is dit wel wenselijk? Neem dan contact op met support@staff.nl. Dit maakt geen onderdeel uit van de standaard uitrol.