Kwaliteit: Functioneren & Evaluaties

Wil je het functioneren, afspraken en/of evaluaties van jouw medewerkers bijhouden? In dit artikel lichten we toe hoe en waar je dit kan doen. Zo heb je altijd jouw complete medewerker dossiers binnen hetzelfde pakket bij de hand. Je kunt gespreksverslagen als bijlage opslaan en gebruikers met HR rechten ontvangen notificaties wanneer het tijd is om een gesprek met de medewerker in te plannen.

Registratie van een contactmoment #

Pagina:  (Persoon) Kwaliteit → Functioneren → Evaluatie

  1. Zoek de gewenste medewerker in de zoekbalk op en selecteer deze
  2. Navigeer naar de pagina Evaluatie
  3. Klik op de gele plus om een nieuwe evaluatie aan te maken en voer de velden van de beoordeling in (zie voorbeeld) en druk op opslaan.
  4. Nadat je hebt opgeslagen is het mogelijk om bijlagen aan dit record toe te voegen. Dit doe je via de gele plus onder Bestanden (zie voorbeeld).

De hierboven ingevoerde datum wordt gebruikt in de signalen ter notificatie voor het plannen van het volgende gesprek. Zie voor meer info; Signaleringen.

Registreren ontwikkelingen #

Pagina:  (Persoon) Kwaliteit → Functioneren → Ontwikkelingen

Concrete afspraken en ontwikkelingen die voortvloeien uit het contactmoment kunnen vastgelegd worden onder Ontwikkeling. Zie het volgende plaatje als voorbeeld.

  1. Zoek de gewenste medewerker in de zoekbalk op en selecteer deze
  2. Navigeer naar de pagina Ontwikkelingen
  3. Selecteer indien gewenst de beoordeling waar deze ontwikkeling over gaat. Dit is geen verplicht veld, je kan een ontwikkeling dus ook invoeren zonder deze te koppelen aan een beoordeling.
  4. Vul de overige velden conform voorbeeld alvorens de wijzigingen op te slaan.

Overzicht alle contactmomenten en ontwikkelingen #

Pagina:  (Afdeling/Regio/Organisatie) Kwaliteit → Functioneren

Een overzicht van de vastgelegde contactmomenten en ontwikkelingen kun je raadplegen op Afdeling-, Regio-, en Organisatieniveau op de pagina Functioneren.

  1. Zoek de gewenste afdeling, regio of organisatie op in de zoekbalk en selecteer deze.
  2. Navigeer naar de pagina Functioneren
  3. Exporteer indien gewenst de lijst naar Excel d.m.v. de Excel Export knop

 

Signaleringen #

Er zijn twee signaleringen mogelijk op functioneringsgesprekken;

De eerste gaat af x-dagen na het begin van het dienstverband en de tweede x-dagen na de datum van het vorige functioneringsgesprek. Zo zorgt het eerste signaal voor een initieel gesprek en zorgt het 2e signaal er voor dat om de ingestelde periode een nieuwe melding af gaat na het vorige gesprek.

 

Tips voor gebruik #

  • Maak op je loket een snelkoppeling naar de invoerpagina en naar het overzicht. Zo hoef je niet naar de pagina te zoeken indien je hier niet dagelijks op komt.
    Weet je niet meer precies hoe je een tegel aanmaakt of de link toevoegt aan je favorietenbalk? Raadpleeg dan het volgende artikel; Mijn loket.

 

In gebruik nemen app #

Wil je gaan werken met deze functionaliteit? Dan moeten er een paar dingetjes voor je worden geregeld door Staff.

  1. De rechten op de gewenste pagina’s onder Kwaliteit dienen aan de gewenste gebruikersgroepen toegevoegd te worden. De volgende pagina’s worden toegevoegd;
    • Status – Deze pagina geeft alleen de laatste informatie weer t.b.v. de evaluatie en ontwikkelingen van de medewerker die je raadpleegt. Dit is alleen ter inzage.
    • Evaluatie – Deze pagina geeft de mogelijkheid tot het beheren van evaluaties zoals in de handleiding omschreven.
    • Ontwikkelingen – Deze pagina geeft de mogelijkheid tot het beheren van ontwikkelingen zoals in de handleiding omschreven.
    • Acties – Deze pagina geeft de mogelijkheid tot het inzien van de openstaande punten t.b.v. deze medewerker.
  2. De signaleringen moeten worden ingesteld op basis van de instellingen die voor jullie gewenst zijn. Zo moet de ‘x’ dagen worden ingesteld voor beide signalen en dienen deze te worden geactiveerd.
  3. Het in gebruik nemen van deze app neemt kosten met zich mee, deze moeten worden besproken. Vergeet niet dat je hiermee de volledige kwaliteitsstroom van je medewerker kan bijhouden. Hierdoor is dit veelal een goedkoper en meer praktisch alternatief dan dat hiervoor een extern pakket gebruikt gaat worden. Je hebt immers alle gegevens al in Staff (hetzelfde pakket) staan, hoeft geen nieuwe software te leren en hebt veel meer invloed op de mogelijkheden daar wij altijd open staan voor dialoog omtrent verbeteringen en nieuwe ontwikkelingen.

Heb je interesse? Neem dan contact met ons op via support@staff.nl voor meer informatie.