Ga naar inhoud
Staff HelpStaff Help
  • Home
  • Artikelen
    • Before you start
    • Communicatie en informatie
    • Personeel en organisatie
    • Planning en uren
    • Financieel
    • Relatiebeheer
    • Prestatie
    • Koppelingen
    • Beheer
  • Releases
  • Veiligheid
  • Contact

Start hier

10
  • Welkom bij Staff Support!
  • Wachtwoord resetten
  • Inloggen
  • Tweestap authenticatie
  • Navigeren
  • Notificaties
  • Mijn Profiel
  • Favorieten
  • Workforce App
  • Begrippenlijst

Communicatie en informatie

27
  • Introductie Communicatie & Informatie
  • Dashboards
    • Introductie Dashboards
  • Signalen
    • Signaal sjabloon aanpassen
    • Introductie Signalen
    • Verjaardag signaal
  • Loketten
    • Widget ABC t.o.v. budget
    • Introductie Loketten
    • Widget Bonus
    • Loketsjablonen
    • Werkgever loket
    • Manager loket
    • Medewerker loket
    • Buienradar widget
  • Agenda
    • Introductie Agenda
  • Berichten
    • Introductie Berichten
    • Bericht personeelszaken
  • Taken
    • Introductie Taken
    • Taken overzicht
    • Snelinvoer supportaak
    • Supporttaken overzicht
  • Rapporten
    • Introductie Rapporten
    • Mijn rapporten
    • Raadplegen
    • Gemiddelde besteding
    • Adressenlijst
    • Projectrapportage
    • Exporteren gegevens

Personeel en organisatie

73
  • Introductie Personeel & Organisatie
  • Organisatie
    • CAO rekenregels
    • CAO voor hospitality
    • Competenties
  • Regio
    • Aanmaken regio
  • Sollicitaties
    • Sollicitaties
  • Medewerkers
    • Introductie Medewerkers
    • Welkomstmail
    • Nieuwe medewerker
    • Aanmaken sjablonen
    • Documenten uploaden
    • Salarisstroken en jaaropgaven
    • Wijziging kostprijs
    • Medewerker uurkosten
    • Correspondentie
    • Loonhuis invoeren
    • Medewerker aanpassen
    • Salaris wijzigen
    • Collectieve salarisverhoging
    • Ex.en im. doorbelasting
    • Voorschot
    • Mailadres wijzigen
    • Communicatiemiddelen
    • Jubileum berekening
    • Gratis Maaltijd
    • Adres aanpassen
    • Salariscommunicatie
    • Adressenlijst
    • Loonheffingskorting
    • HR Cockpit
    • Personalia
    • HR Cockpit – Verloop
    • Uitzendkrachten
    • Min-Maxers
    • Lage WW-Premie
    • Vakkrachten
    • Afdeling aanpassen
    • Medewerker uit dienst
    • FAQ’s
    • Overgang organisatie
    • Reiskosten
    • Werkschema
    • Functie wijzigen
    • Functioneren & Evaluaties
    • Vaardigheden beheren
    • Nieuwsberichten
    • Salaris informatie
    • Medewerkerkaart
    • Medewerkers Totaal
  • Dienstverband
    • Dienstverband wijzigen
  • Verzuim
    • Introductie Verzuim
    • Overzicht Verzuim
    • Verzuimkaart en vakantiekaart
  • Artikelen
    • Introductie Artikelen
    • Artikelen overzicht
    • Artikel toevoegen
    • Artikel wijzigen
    • Artikel inleveren
    • Medewerker(s) aan een artikel toewijzen
    • Artikel aan medewerker toewijzen
  • Bestanden
    • Digitaal Ondertekenen
    • Introductie Bestanden
    • Overzicht filetypes
    • Standaard documenten
    • Ontbrekende bestanden
    • Bestanden Totaal
  • Bonus
    • Introductie Bonus
    • Bonus verwerken
    • Bonus op basis van omzet
    • Bonus Totaal
  • Declaraties
    • Introductie Declaraties
    • Download: Handleiding
  • Mobiliteit
    • Introductie Mobiliteit

Planning en uren

63
  • Introductie Planning & Uren
  • Verlof
    • Introductie Verlof
    • Inrichten
    • Collectieve handelingen
    • Goedkeuren
    • Verlofstatus
    • Verlofmanager
    • Verlof aanvragen
    • Opnieuw verstrekken
    • Verjaringsoverzicht
    • Wettelijk en bovenwettelijk
    • Min-Maxers
    • Verlof Totaal
  • Beschikbaarheid
    • Introductie Beschikbaarheid
    • Doorgeven besch.
    • Vastzetten en sluiten
    • Dagoverzicht
    • Weekoverzicht
  • Planning
    • Introductie Planning
    • Personenrooster
    • Personenrooster 4w.
    • Dienstenrooster
    • Roosteren Flex
    • Perioderoosteren
    • Mijn Rooster
    • Dienst extern uitvragen
    • Sjablonen
    • Rusttijden
    • Diensten inrichten
    • Diensten ruilen
    • Open diensten (inschrijven)
    • Slaapdiensten
    • Regiokracht/Flexkracht
    • Automatisch roosteren
    • Naar de urenregistratie
  • Klokken
    • Introductie Klokken
    • Inrichting
    • Klokken via de app
    • In- en uitklokken
    • Evaluatie
  • Uren
    • Introductie Uren
    • Uitbetalen TVT
    • Uren op afdeling
    • Uren persoonsniveau
    • Uren per periode
    • Uren consultancy
    • Activiteiten legenda
    • Instellingen
    • Overzicht Uren
    • Uren Totaal
    • Medewerkers inlenen/uitlenen
    • Spaaruren
    • Uren fiatteren
    • Nachttoeslag
    • Reiskosten
    • Mijn uren
    • Uren normen
    • Inrichting uren
    • FAQ’s
    • TVT-uren
    • Verloningsrapportage
    • Inzoomen
    • Uren evaluatie

Financieel

37
  • Introductie Financieel
  • Administraties
    • Administratie Totaal
    • Administraties deactiveren
  • Omzet
    • Introductie Omzet
    • Omzet registreren
    • Omzet dashboard
    • Omzetgroep aanmaken
    • Automaatregistratie
    • Omzetprognose
    • Gemiddelde besteding
    • Grootboekrekeningnummer
    • Klantspecifieke betaalwijze
    • Uitlezen registratie cockpit
    • Kantoorkas
    • Omzet Totaal
  • Inkoop
    • Introductie Inkoop
    • Externe doorleveringen
    • Inkopen importeren (koppeling Sligro)
    • Inkoopgroep
    • Inkoop koppeling (Sligro, Delegate, Kovit)
    • Inkoop Totaal
    • Contante inkopen registreren
  • Facturatie
    • Facturatie van geregistreerde uren
    • Facturatie Totaal
    • Facturatie
    • Herinneringen en creditnota’s versturen
    • Aanmaken conceptfactuur obv factuurregels
    • Facturen
    • Facturatie inrichting en configuratie
    • Aanmaken losse conceptfactuur (BETA)
    • Factureren
    • Factureren debiteuren
    • Inrichten losse conceptfactuur (BETA)
    • Foutieve factuur verwijderen of crediteren
    • Taakfacturatie inrichten
    • Taakfacturatie
    • Abonnementsfacturatie

Relatiebeheer

13
  • Relaties
    • Introductie Relaties
    • Nieuwe relatie
    • Basisgegevens relatie
    • Facturatiegegevens
    • Gekoppelde relatie
    • Leverancier toevoegen
    • Bedrijfslogo
    • Relatie Totaal
  • Contactpersonen
    • Contactpersoon verbergen
    • Contactpersoon Totaal
  • Projecten
    • Introductie Projecten
    • Projectrapportage
    • Projecten Totaal

Prestatie

28
  • Locaties
    • Locatie toevoegen
  • Prestatie
    • Introductie Prestatie
    • Prestatiegroep
    • Dag naar uren
    • APG Verschillen
    • APG target
    • Personeel budget instellingen
    • Bezettingsgraad
    • Regio-prestatie
    • Locatiebudgetsheet
    • Widget arbeidsprod.
    • Registratie prestatie
    • Registratie cockpit
    • Inkoopruimte
    • Budget Jaarverdeling
    • Inkoop budget (targets)
    • Regio-prestatie omzet
    • Regio-prestatie AP
  • Resultaat
    • Regio-prestatie resultaat
    • Resultaat
  • Brutowinstmarge
    • Introductie Brutow.marge
    • Widget
    • Target aanpassen
    • Instellingen
  • Productiviteit
    • Introductie Arbeidsproductiviteit
    • Omzetgroep toevoegen
    • Instellingen
    • Activiteit toevoegen

Beheer

36
  • Gebruikers
    • Wachtwoordbeleid
    • Login gedeactiveerd melding
    • Gebruiker overnemen
    • Gebruikersgroepen
    • Paginarechten
    • Rechten
    • Rapportage Rechten
    • Rolmatrix
    • Verjaardagslijst
    • Gebruikersnaam
    • Email blokkeren
    • Wachtwoord aanpassen
    • Gebruikersaccount deactiveren
    • Tijdelijke gebruikersvervanging
    • Gebruikersgroepen
    • Rollen
    • Gebruikersbeheer
    • Organisatiestructuur inrichten
    • Aanmaken afdeling
    • Gebruiker aanmaken
    • Achteraf gebruikers aanmaken
    • Gebruiker aanmaken
    • Gebruiker Totaal
  • Beheer
    • Administraties
    • Administratiegroepen
    • Inactieve items
    • Excel bestanden
    • Openingsdagen instellen
    • SMTP Server instellen
    • Inrichting export
    • Tariefhuis inrichten
    • Privé artikelen
    • Gebruikers overnemen
    • Rol aanmaken
    • Logo aanpassen
    • Uitschakelen scrollen

Koppelingen

26
  • NTF Kassa
  • Introductie Koppelingen
  • Unit4
    • Feestdagen in de looncomponenten export Unit 4
  • HACCP
    • Widget HACCP live
  • MEWS
    • MEWS omzetprognose
  • Sligro
    • Inkopen importeren (koppeling Sligro)
  • SNL
    • Kloktijden importeren vanuit de SNL kassa
  • Connexie
    • Connexie export
    • Connexie medewerker importeren in Staff
    • Exporteren uren naar Connexie
  • Nmbrs
    • Slaapdiensten en de verwerking hiervan in Nmbrs
    • Toekomstige medewerkers invoeren Nmbrs
    • Nmbrs account aanmaken voor koppeling met Staff
    • Koppeling: Nmbrs
    • Uren export Loket.nl en Nmbrs
    • Nmbrs: Handmatig stroken importeren
    • Nmbrs koppeling – Wat moet ik doen als klant?
  • Afas
    • Troubleshooten AFAS / Loket.nl missende medewerker
    • Troubleshooten AFAS / Loket.nl uit dienst datum niet verwerkt
    • AFAS Voorbeeld medewerkers
    • AFAS automaten omzet importeren
  • Temper
    • Koppeling: Temper
  • Countler
    • Countler (omzet)
  • Datafox
    • Klokken met een Datafox terminal (vingerscan)
    • De Aanwezigheid-Module i.c.m. Datafox
  • SD Worx
    • SD Worx koppeling
Categorieën bekijken
  • Home
  • Artikelen
  • Financieel
  • Inkoop
  • Inkoop koppeling (Sligro, Delegate, Kovit)

Inkoop koppeling (Sligro, Delegate, Kovit)

Ryan

6 min leestijd

Dit artikel beschrijft hoe de inkoopkoppeling voor pakbonnen van verschillende leveranciers werkt. Je leest over welke instellingen in de software van toepassing zijn en hoe je eventuele fouten kunt oplossen. 

De inkoopkoppeling is bedoeld om afleverbestanden (digitale pakbonnen) dagelijks automatisch in te lezen zodat je het niet handmatig hoeft in te voeren. Dit scheelt tijd, verkleint de kans op foutjes en je hebt op dagelijkse basis je inkoopkosten direct in de module Inkoop geregistreerd. Deze inkoopkosten zijn relevant in het prestatie dashboards van bijvoorbeeld Brutowinstmarge en Resultaat.

Instellingen #

De initiële technische configuratie doet Staff Support voor je, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het downloaden van de pakbonnen vanaf een sFTP-locatie gebeurt niet binnen de software en dat deel van de technische instellingen is alleen bereikbaar voor administrators van Staff Support.

Wat je wel kan (moet) doen, is het mappen van de klantnummers van de leveranciers aan de bestelgroepen in Staff. En eventueel het mappen van de productnummers van de leveranciers aan de inkoopgroepen in Staff. We schrijven hier ‘eventueel’ omdat bij de import automatisch de inkoopgroepen aan de bijbehorende productnummers worden gekoppeld. Maar je kunt ze handmatig anders mappen als dat nodig is.

Bestelgroep mapping #

Menu: Koppelingen > Inkoop koppelingen > Inkoop koppeling mapping

Om de pakbon op de juiste bestelgroep in te lezen moet het klantnummer van de leverancier overeenkomen met het ExternId van de bestelgroep. Dat doe door het klantnummer in te voeren in het veld ExternId. In de afbeeldingen hieronder zie je een voorbeeld. 

Deze afbeelding toont de inhoud van een Sligro pakbon. Op positie 3 (geel gemarkeerd) zie je het klantnummer.

Dit klantnummer moet vervolgens ingevuld worden bij de Bestelgroep in het veld ExternId.

Je hoeft gelukkig niet alle pakbonnen te openen zoals in bovenstaand voorbeeld, we leggen het uit zodat je de achterliggende techniek leert kennen. Je kunt altijd bij de leverancier een lijst met actuele klantnummers opvragen, daarmee voer je snel en gemakkelijk de mapping in.

Sligro (standaard) #

Dit deel van de handleiding is alleen voor toepassing op Sligro pakbonnen. Zoals hierboven beschreven moet het klantnummer van Sligro (positie 3) als ExternId gebruikt worden. Dat werkt alleen wanneer de waarde op positie 6 alleen uit getallen bestaat. Positie 6 moet numeriek zijn, dat is standaard zo. Sligro levert bij standaard op deze manier aan als in onderstaande afbeelding.

Sligro (uitzondering) #

Naast de standaard is er logica om de 6e positie in het pakbonbestand anders te gebruiken om de Bestelgroep in Staff te mappen, de waarde moet dan alfanumeriek zijn. Zo kunnen locaties met bijvoorbeeld aparte inkoop voor “Restaurant” en “Banqueting” de gegevens gescheiden aanbieden en als zodanig importeren.

Indien deze 6e positie alfanumeriek is, dan geldt dat de combinatie van waarde 3e en 6e positie als ExternId van de bestelgroep. Dit is een uitzondering en deze manier van aanleveren zul je moeten aanvragen bij Sligro of door eigen techneuten zo laten aanpassen.

De programmatuur herkent zelf aan het format van het aangeleverde pakbon-bestand welke logica in Staff gehanteerd moet worden. De volgende situaties kunnen zich voordoen:

  1. Sligro levert een bestand met format ;;958275;;;BQT;;; en in Staff is het externId van de bestelgroep ingericht als 958275BQT. Import ok.
  2. Sligro levert een bestand met format ;;958275;;;BQT;;; en in Staff is het externId van de bestelgroep ingericht als 958275. Import mislukt en bestand wordt overgeslagen.
  3. Sligro levert een bestand met format ;;958275;;;1403543;;; en in Staff is het externId van de bestelgroep ingericht als 958275. Import ok.
  4. Sligro levert een bestand met format ;;958275;;;1403543;;; en in Staff is het externId van de bestelgroep ingericht als 958275BQT. Import mislukt en bestand wordt overgeslagen.

 

Inkoopgroep #

Ook bij inkoopgroepen wordt een extern id toegepast welke moet matchen met het aangeleverde veld “artikelgroep klant”. Is deze match niet te maken dan zal de inkoopgroep automatisch aangemaakt worden. Indien ingericht dan wordt er een signaal verstuurd naar de standaard ontvanger van de contractant zodat men op de hoogte is van een nieuwe inkoopgroep. Is deze standaard ontvanger niet gevuld? Dan ontvangt support@staff.nl de melding en zullen ze contact opnemen om een mailadres af te stemmen waar deze meldingen naar verstuurd mogen worden. 

 

Relaties en leveranciers #

Wanneer de leverancier als relatie nog niet in Staff bekend is, dan zal deze automatisch aangemaakt worden. Een voorwaarde is daarbij dat de administratie waarop de inkopen geregistreerd worden gekoppeld is aan een relatie. Deze koppeling zie je op de Relatiekaart onderin. Standaard wordt een (catering)locatie gekoppeld aan een administratie, maar als dat niet is gebeurd kun je het hier alsnog doen. 

 

Datahandling #

Bij het verwerken van de dataregels worden de volgende regels gehanteerd: 

  • Emballage wordt niet meegenomen. Een regel geldt als emballage wanneer het veld ‘emballage’ een waarde bevat. 
  • Regels zonder bedrag worden niet meegenomen. Bijvoorbeeld wordt door de Sligro de inkoopgroep ‘Emballage’ gebruikt.  
  • De aangeleverde regels hebben een hoger detailniveau dan gewenst, namelijk op product niveau. Ze worden door de koppeling gesommeerd op inkoopgroep niveau, uiteraard wel per pakbon. 
  • Bij herhaaldelijk aanleveren van dezelfde pakbon zal deze worden toegevoegd. Er ontstaan dan dus dubbelen. 
  • Bij het optreden van fouten wordt dit gemaild naar de standaard mailontvanger zoals ingesteld bij de contractant in Staff 

 

Fouten oplossen #

Zie hier een voorbeeld van de melding (met fictieve data) met opvolgende toelichting over de uit te voeren handelingen om dit op te lossen.

Error finding administration for ordergroup [001235] #

De koppeling kan de inkopen niet registreren omdat het genoemde ID nog niet is ingesteld bij de bestelgroep van de gewenste administratie.

  1. Zoek de gewenste administratie op via de zoekbalk
  2. Navigeer naar de pagina Inkopen > Instellingen > Bestelgroep
  3. Selecteer de desbetreffende bestelgroep, voer het ID uit de melding in bij het veld Extern ID en sla de wijziging op.
  4. Zorg er voor dat het niet ingelezen bestand opnieuw door Sligro wordt aangeboden, de melding zal niet langer voor moeten komen.

Heb je het bestelgroep ID goed gevuld, maar blijf je toch deze melding ontvangen? Dan maak je blijkbaar (onbewust) gebruik van de uitgebreide logica zoals omschreven in dit artikel. De foutmelding is momenteel nog niet uitgebreid op basis van deze uitgebreide logica. De oplossing hiervoor blijft vrijwel hetzelfde, alleen dien je het AFL bestand uit de foutmelding te openen en de corresponderende velden (3e kolom en de 6e kolom) uit de eerste regel te combineren om zo tot het bestelgroep ID te komen. Een werkbaar voorbeeld staat in het artikel omschreven. De vervolgstappen na het achterhalen van het gecombineerde ID zijn hetzelfde; voer stappen 3 en 4 uit om verder te gaan.

Entry 1234567899999 contains a relation without a valid administration id 001234 #

De koppeling kan de inkopen niet registreren omdat er geen koppeling is tussen de relatie waar de inkopen op moeten worden geboekt en de administratie waar de inkopen op moeten worden geregistreerd.

  1. Achterhaal in Sligro welke relatie het genoemde ID betreft.
  2. Zoek de relatie op via de zoekbalk en navigeer naar de pagina Algemeen > Stam
  3. Vul hier het veld Administratie met de administratie waar de inkopen voor bedoeld zijn en sla de wijziging op
  4. Zorg er voor dat het niet ingelezen bestand opnieuw door Sligro wordt aangeboden, de melding zal niet langer voor moeten komen.
delegate, inkoop, koppeling, kovit, sligro
Inhoudsopgave
  • Instellingen
    • Bestelgroep mapping
      • Sligro (standaard)
      • Sligro (uitzondering)
  • Inkoopgroep
  • Relaties en leveranciers
  • Datahandling
  • Fouten oplossen
    • Error finding administration for ordergroup [001235]
    • Entry 1234567899999 contains a relation without a valid administration id 001234

Deel dit artikel:

  • Facebook
  • LinkedIn

Was dit nuttig?

  • Blij
  • Normaal
  • Verdrietig

Handige links
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Contact
    Contactinformatie

    Baron de Coubertinlaan 6 unit 11
    2719 EL Zoetermeer
    Zuid-Holland

    +31 (0) 10 218 98 66
    info@staff.nl

    Copyright 2025 © Staff Support B.V.
    • Home
    • Artikelen
      • Before you start
      • Communicatie en informatie
      • Personeel en organisatie
      • Planning en uren
      • Financieel
      • Relatiebeheer
      • Prestatie
      • Koppelingen
      • Beheer
    • Releases
    • Veiligheid
    • Contact