Dit artikel gaat over het beheren van reeds opgestelde facturen in de facturatiemodule. Voor informatie over het opstellen van een factuur zie factureren.
Op deze pagina kun je de eerder samengestelde facturen inzien, bewerken en versturen naar jouw contactpersonen. In het bovenste gedeelte van de pagina kun je per kassagroep en periode de facturen opvragen. Een factuur kan de status “Verzonden” en “Opgemaakt” hebben. Klik een factuur aan om de details ervan in te zien en eventueel te bewerken. Wanneer alle factuurdetails akkoord zijn, kun je met een druk op de knop de factuur naar jouw relatie en de accountant versturen. Deze twee ontvangers krijgen een e-mail met daarin de factuur als PDF bijlage en een begeleidende tekst.
Factuur controleren en verzenden #
De laatste stap voordat de factuur naar de relatie/klant verstuurd word, bestaat uit het controleren van de klaargezette facturen, eventuele aanpassingen doen in de teksten en uiteindelijk verzending naar de relatie. Ook is het mogelijk om niet-verzonden factureren te verwijderen.
Dit doe je op de pagina: | OMZET → FACTURATIE → FACTUREN |
- Kies de kassagroep, periode (factuurdata) en klik op “Genereer het rapport”
- Selecteer de factuur waarvan je de details wilt inzien
- Niet-verzonden facturen kunnen nog gewijzigd of verwijderd worden
- De drie factuurbijlagen kunnen nog ingezien en gewijzigd worden
- Verstuur de factuur
Het versturen van de factuur kan een aantal seconden duren. Nadat de factuur succesvol verzonden is, wordt de status van verzending getoond in de tabel onder de factuurdetails.
Op deze pagina gaan we er van uit dat de basisinrichting voor facturatie reeds heeft plaatsgevonden. Zie Facturatie inrichten voor de configuratie van de volgende onderdelen:
- Standaard referentie bij Relatie
- Brief sjabloon naar relatie
- Brief sjabloon naar accountant
- Sjabloon voor de factuur
- E-mail adres accountant
- Postadres is verplicht onder relatie