In deze handleiding leer je hoe de Inzoomen cockpit werkt inzake geroosterde uren en diensten.
Inzoomen is een handige cockpit om vanuit verschillende invalshoeken naar de registratie te kijken en het biedt de mogelijkheid om door te klikken van basisgegevens naar de details. Aan de hand van een voorbeeldrooster zal de werking van de inzoomen cockpit uitgelegd worden.
Hoe werkt het? #
In de eerste afbeelding hiernaast is een rooster gemaakt voor maandag en dinsdag, er zijn 6 medewerkers ingedeeld en 4 vaste diensten ingeroosterd en 2 extra diensten waarvan er één vakantie betreft.
Als je in de Inzoomen cockpit kijkt, krijg je al deze geroosterde uren/diensten terug te zien. Inzoomen kun je doen vanuit de verschillende contexten in de software, de cockpit is bereikbaar vanaf Contractant-, Organisatie-, Regio- en Afdelingsniveau en bevindt zich altijd op de pagina Roosters → Inzoomen in het menu Aan-afwezigheid.
- Eerst kies je de periode of start- en einddatum waarop je wilt inzoomen, klik op Genereer het rapport om het scherm te verversen.
- Het bovenste detailniveau wat je te zien krijgt is per “Dienst”. Links wordt de dienstnaam weergegeven, als er een streepje staat in plaats van de dienst, dan betekent dit dat er uren geroosterd zijn buiten de standaard diensten. De kolommen Prod. Improd. Totaal en % staan voor respectievelijk Productieve uren, Improductieve uren, Totaal uren en het percentage.
- Als je een regel aanklikt dan wordt het tweede detailniveau zichtbaar, in dit voorbeeld is dat “Regio” maar je kunt hier ook andere keuzes selecteren zoals “Afdeling”, “Maand”, “Weekdag” etc.
- Als je in het tweede niveau een regel aanklikt, dan wordt het onderste detailniveau zichtbaar waarin je de meeste details kunt inzien. Ieder (sub)scherm kun je naar Excel exporteren door je muisaanwijzer naar rechtsonder te verplaatsen, het export icoon wordt vanzelf zichtbaar.