View Categories

Rooster Automaat (drukte) !! Onder voorbehoud !!

1 min read

Deze pagina is bedoeld voor gebruikers die gebruik maken van de Rooster Automaat. De rooster automaat is ontworpen om het roosteren gemakkelijker te maken. Het idee hierachter is om op basis van verschillende instellingen een rooster automatisch te genereren. De instellingen zijn aan te passen naar ieders voorkeur.

 

Inrichting competenties en vaardigheden #

 

Pagina: Inrichting → Tabellen → Competenties

 

Classificatie #

 

Classificatie van competenties betekent in deze software een rangschikking van niveau/beheersing waarop een vaardigheid op ingeschaald wordt. Denk bijvoorbeeld aan een scorekaart.

 

 

 

  1. Klik op het icoon toevoegen (gele plus)
  2. Voer de classificatie details in (volgorde is weergave van laag naar hoog)
  3. Opslaan

 

 

Vaardigheid #

 

 

  1. Klik op het icoon toevoegen (gele plus)
  2. Voer de vaardigheid details in
  3. Koppel een categorie (optioneel)
  4. Koppel een organisatorische eenheid (optioneel)
  5. Opslaan

 

 

Categorie #

 

Op deze pagina kunnen categorieën gedefinieerd worden waaronder je vaardigheden rubriceert.

Voorbeeld: wanneer een medewerker een tweede taal kan spreken, dan is deze tweede taal een vaardigheid, de categorie waaronder dit valt is taalbeheersing. Classificatie matig, voldoende of goed is de mate waarin de persoon de taal beheerst.

Maak eerst een categorie aan en koppel deze vervolgens aan een vaardigheid.

 

 

 

  1. Klik op het icoon toevoegen (gele plus)
  2. Geef de naam in
  3. Opslaan

 

 

Werknemer competentie #

 

Context: Persoon

Pagina: Persoon → Kwaliteit → Werknemer → Competentie

Het instellen van competenties bij de werknemers helpt de roostermaker bij het vinden van passende medewerkers bij diensten of opdrachten waarvoor minimale classificatie of vaardigheden vereist zijn.

 

 

 

  1. Klik op het icoon toevoegen (gele plus)
  2. Kies de classificatie en voer de startdatum in (einddatum wordt automatisch aangevuld)
  3. Opslaan
  4. Voeg hier vaardigheden toe aan een medewerker
  5. Opslaan

 

 

Inrichting roosterrollen #

 

Om te beginnen met het kunnen roosteren op drukte dient men eerst roosterrollen aan te maken. Roosterrollen moeten worden gekoppeld aan een classificatie en een vaardigheid. Later in het proces dienen de roosterrollen ervoor om aan te geven hoeveel medewerkers met deze roosterrol nodig zijn op een bepaald moment van de dag.

In het voorbeeld hieronder worden de roosterrollen genummerd waarbij er 1x iemand is met weinig ervaring en 3x iemand is met veel ervaring. Op drukke momenten beschik je het liefst over iemand met veel ervaring en op een rustig moment is het ook goed als er iemand met wat minder ervaring staat.

 

 

 

 

Instellingen #

 

Onder de instellingen van de drukte kun je aangeven hoeveel medewerkers met een bepaalde roosterrol benodigd zijn bij een bepaalde drukte.

 

 

 

  1. Specificeer hier het aantal gasten
  2. Geef hier aan hoeveel medewerkers je met de betreffende roosterrol nodig denkt te hebben
  3. Opslaan