Skip to content
Staff HelpStaff Help
  • Home
  • Artikelen
  • Veiligheid
  • Opleiding
  • Contact

Before you start

8
  • 1. Hoe log ik in?
  • 2. Tweestap (2FA) authenticatie methode
  • 3. Leer navigeren binnen het platform
  • 4. Notificaties en berichtencentrum
  • 5. Bekijk mijn Profiel
  • 6. Haal het maximale uit je dashboard (In ontwikkeling)
  • 7. Stel je favorieten in
  • 8. De Staff Workforce App verkennen

Planning

31
  • Koppeling: Temper
  • Aanmaken nieuwe dienst
  • Protected: Prestatie KPI’s toevoegen aan rooster (458971)
  • Planning dashboard
  • Rooster vullen over een langere periode
  • Roosteren Flex
  • Diensten ruilen beheren
  • Diensten ruilen met collega’s
  • Slaapdiensten
  • Rusttijden instelling minimaal onafgebroken rust
  • Roostersjablonen inrichten
  • Rooster kopiëren naar de urenregistratie
  • Roostergroepen
  • Roosteren van regiokrachten
  • Plannen: het rooster maken
  • Roosterdiensten invulling
  • Rooster kopiëren over een periode
  • Rooster Automaat (drukte) !! Onder voorbehoud !!
  • Rooster Automaat (diensten)
  • Plannen Expert
  • Mijn rooster
  • Inzoomen rooster
  • Inschrijven op diensten (open diensten)
  • Dienstenrooster maken
  • Diensten-roosteren Flex
  • Diensten inrichten
  • 4-weken rooster
  • Rusttijden instelling minimaal onafgebroken rust
  • Rooster verwijderen over een langere periode
  • Rooster kopiëren over een langere periode
  • Rooster kopiëren naar de volgende week

Beschikbaarheid

8
  • Mijn beschikbaarheid opgeven
  • Mijn beschikbaarheid opgeven over een periode
  • Opgegeven beschikbaarheid van mijn medewerkers vastzetten voor een week
  • Bericht sturen naar medewerkers van een afdeling via de beschikbaarheid
  • Dagoverzicht – Overzicht van de opgegeven beschikbaarheid per dag genereren
  • Weekoverzicht – Overzicht van de opgegeven beschikbaarheid per week genereren
  • Managen op welke dagen en tijden beschikbaarheid kan worden opgegeven
  • Beschikbaarheid

Verlof

24
  • Verlofuren opnieuw verstrekken
  • Collectief – startwaarden
  • Collectief – verstrekken
  • Collectief – overnemen
  • Collectief – Toekennen VAK en ATV aan oproepkrachten
  • Verlofuren opnieuw verstrekken
  • Verlofmanager aanpassen
  • Verjaringsoverzicht
  • De verlofmodule inrichten
  • Voorbeeldberekening verloftoekenning (in een gebroken maand)
  • Verlof Totaal (beta)
  • Praktijkvoorbeeld – contractwijziging
  • Vakantie jaaroverzicht
  • Verlof aanvragen
  • Verlof inrichting en periode blokkeren
  • Uitbetalen TVT
  • Uitbetalen TVT (Collectieve TVT ingreep)
  • Verlofstatus uitgebreid (Saldo overzicht)
  • Additioneel verlof (extra verlofuren)
  • Vakantie aanvraag goedkeuren
  • Verlof landingspagina
  • Verlof – Wettelijk en bovenwettelijk nader toegelicht
  • Werken met Min-Maxers
  • Ingrepen

Klokken

11
  • Protected: Klokken overzicht
  • Klokken: Evaluatie
  • Kloktijden importeren vanuit de SNL kassa
  • Klokken: status en evaluatie
  • Klokken: in- en uitklokken
  • Klokken met een Datafox terminal (vingerscan)
  • Klokken Inrichting
  • Klokken voor medewerkers
  • Evalueren en goedkeuren van kloktijden
  • Inrichten klokken
  • Ik wil beginnen met klokken

Dashboards

2
  • Dashboard overall
  • Protected: Instellingen

Loketten

6
  • Loketten, loketsjablonen en batchbewerking
  • Mijn loket
  • Werkgever loket
  • Manager loket
  • Medewerker loket
  • Buienradar widget

Agenda

1
  • Mijn agenda (BETA)

Rapporten

19
  • Mijn Rapporten (abonneren op raadplegen rapportages)
  • Gemiddelde besteding
  • Adressenlijst
  • Rapport: Uren totaal per afdeling inclusief saldi en ATW
  • Rapport: Uren totaal per medewerker inclusief saldi en ATW
  • Projectrapportage, incl. kosten, omschrijving en resultaat
  • Rapporten >1.0 How to start?
    • Raadplegen rapportages
    • Totaal overzicht alle Raadplegen Rapporten
  • Rapporten >2.1 App: Rapporten: Totaal
    • Facturatie Totaal
    • Gebruiker Totaal
    • Verlof Totaal (beta)
    • Omzet Totaal
    • Kantoorkas totaal
    • Bonus Totaal
    • Artikelen overzicht
    • Personeel Totaal
    • Uren Totaal
    • Exporteren gegevens uit Staff
  • Rapporten >3.1 Extensie: Maatwerk rapport
    • Protected: Maatwerk verloningsrapportage TCK on Tour

Organisatie

2
  • Instellen algemene systeem CAO voor hospitality
  • FAQ: Hoe werken de (verjaardag)notificaties die af gaan naar de leidinggevende?

Verzuim

3
  • Verzuim: ziek- en beter melden
  • Overzicht verzuim
  • Vakantiekaart en verzuimkaart

Artikelen

7
  • Artikelen
  • Artikelen overzicht
  • Artikel toevoegen
  • Artikel wijzigen
  • Artikel inleveren
  • Medewerker(s) aan een artikel toewijzen
  • Artikel aan medewerker toewijzen

Bestanden

2
  • Bestanden
  • Ontbrekende stukken

Bonus

5
  • Bonus
  • Bonus verwerken
  • Bonus Totaal
  • Widget: Behaalde en maximale bonus
  • Bonus op basis van omzet

Declaraties

2
  • Declaraties
  • Module: Declaraties

Berichten

1
  • Signalen

Personeel

77
  • Kwaliteit: Cursussen
  • HR Cockpit
  • HR Cockpit – Verloop
  • Jubilea
  • Kwaliteit: Functioneren & Evaluaties
  • Vaardigheden beheren
  • Boodschap voor personeelszaken
  • Communicatie met PZ
  • Nieuwsberichten plaatsen
  • Salaris informatie
  • Bibliotheek onderhouden
  • Medewerkerkaart
  • Functies beheren
  • Welkomstmail opnieuw versturen
  • Personeel >Functionaliteit: Dienstverband
    • Dienstverbanden en contracten toevoegen / aanpassen / verwijderen
    • Medewerker met een 2e dienstverband / contract invoeren
    • Contract wijzigen/verlengen
    • Praktijkvoorbeeld – contractwijziging
    • Salarissen – Salaris wijzigen
    • Functie wijzigen
    • Loonheffingskorting aanpassen
    • Werkschema
    • Extra Reiskosten
    • Hoe pas ik de begindatum van een medewerker aan?
    • Overgang naar andere organisatie
    • FAQ: Wat te doen bij fout in overgang naar andere organisatie
    • Medewerker uit dienst melden
    • Medewerker per ongeluk uit dienst (herstellen)
    • Medewerker opnieuw in dienst nemen
    • Afdeling aanpassen
    • Jubileum berekening
    • Vakkrachten
    • Uniek personeelsnummer instelling
    • Lage WW-Premie
    • Werken met Min-Maxers
    • Standaard MaxCC CAO rekenregels toelichting
  • Personeel >Functionaliteit: Personalia
    • Jubileum berekening
    • Medewerker toevoegen / aanpassen
    • Batch mutaties (medewerkers verwijderen)
    • Mailadres wijzigen
    • Aanpassen stamgegevens van een medewerker
    • Communicatiemiddelen
    • Adres
    • Adressenlijst
    • Adreswijziging
    • Medewerker ingevoerd op de verkeerde organisatie
    • Medewerker verwijderen
    • Personalia wijzigen
    • Smoelenboek
    • Telefoon- en adressenlijst
    • Functies beheren
    • Uitzendkracht toevoegen
    • Connexie medewerker importeren in Staff
    • Nieuwe medewerker
  • Personeel >Functionaliteit: Salaris
    • Loonheffingskorting aanpassen
    • Wijziging kostprijs medewerker bij wijzigen van salaris “inclusief” naar “direct uitkeren”
    • Dienstverbanden en contracten toevoegen / aanpassen / verwijderen
    • Salariscommunicatie indienen
    • Gratis Maaltijd registratie
    • Voorschot
    • Exporteren en importeren doorbelastingstarieven
    • Collectieve salarisverhoging doorvoeren
    • Salarissen – Salaris wijzigen
    • Loonhuis invoeren
  • Personeel >Functionaliteit: Documenten / Salarisstroken
    • Correspondentie (Mergen)
    • Overzicht van filetypes per pagina
    • Contracten en afspraken
    • Door medewerkers standaard inzichtelijke documenten
    • Salarisstroken en jaaropgaven
    • Bestanden Totaal
    • Documenten Uploaden
    • Aanmaken merge sjablonen
  • Personeel >How to start?
    • Wachtwoord resetten
    • Dienstverbanden en contracten toevoegen / aanpassen / verwijderen
    • Aanpassen stamgegevens van een medewerker
  • Personeel >Functionaliteit: Kostprijs
    • Wijziging kostprijs medewerker bij wijzigen van salaris “inclusief” naar “direct uitkeren”
    • Medewerker uurkosten (kostprijs)

Uren

41
  • Uren Overzicht
  • Urenregistratie per periode
  • Protected: 457405: Uren sluiten geeft deze meteen automatisch status goedgekeurd (gefiatteerd)
  • Protected: Uren invoeren per afdeling
  • Overzicht Uren
  • Activiteiten beheren
  • Uren evaluatie
  • Urenregistratie instellingen inclusief afsluitdatum aanpassen
  • Verloningsrapportage
  • Uren Totaal
  • Uren >Functionaliteit: Registratie
    • Inrichting urenregistratie
    • Urenregistratie op afdelingsniveau
    • Feestdagen registreren
    • Mijn uren
    • Hoe kom ik af van standaard dubbele regels in de urenregistratie?
    • Uren registreren voor jongeren onder de 16
    • Uren registreren over een langere periode
    • Medewerkers inlenen/uitlenen
    • Activiteitenmatrix
    • Inzoomen Urenregistratie
    • Nachttoeslag
    • Rapport MIN-MAX
    • Rooster kopiëren naar de urenregistratie
    • Collectieve TVT-ingrepen
    • TVT-uren
    • Urenregistratie fiatteren
    • Verwerken extra TVT op feestdagen
    • Urenregistratie instellingen per medewerker
    • Extra Reiskosten
    • Uren invoeren per afdeling
    • Urenregistratie
    • Urenregistratie persoonsniveau
  • Uren >Functionaliteit: Fiatteren
    • Evalueren en goedkeuren van kloktijden
    • Uren bekijken
    • Automatisch fiatteren en sluiten van urenregistratie
  • Uren >Functionaliteit: Grenswaarden
    • Grenswaarden per afdeling tbv facturatie & sturing
    • Uren normen
  • Uren >Functionaliteit: Spaaruren
    • Afrondingsverschil bij aanvragen en goedkeuren verlof spaaruren medewerkers
    • Seniorenregeling met spaaruren
    • Introductiepagina Spaaruren
  • Uren >Functionaliteit: Consultancy
    • Consultancy urenregistratie

Omzet

24
  • Protected: Omzet overzicht (399274)
  • Omzetprognose
  • Omzet ontwikkeling
  • Gemiddelde besteding
  • Omzet budget
  • Omzet Totaal
  • Grootboekrekeningnummer betaalwijze wijzigen (per datum)
  • Omzet >How to start?
    • Omzet registreren
    • Omzetregistratie inrichting aanpassen
    • Aanmaken grootboekrekeningnummer
    • Grootboekrekeningnummer betaalwijze wijzigen met terugwerkende kracht
    • Grootboekrekeningnummer koppelen aan bestaande klantspecifieke betaalwijze
    • Grootboekrekeningnummer koppelen aan bestaande algemene (MaxCC) betaalwijze
    • Klantspecifieke betaalwijze aanmaken
    • Omzetgroep aanmaken
    • Omzetregistratie
    • Omzet invoeren (uitgebreide toelichting)
  • Omzet >2.1 App: Omzet
    • Omzetregistratie import logs verwijderen
    • Omzetgroep/betaalwijze toevoegen aan kassa
    • Uitlezen registratie cockpit
    • Omzet invoeren (uitgebreide toelichting)
  • Omzet >3.1 Extensie: Kantoorkas
    • Kantoorkas totaal
    • Kantoorkas automatisch overnemen bij jaarovergang
  • Omzet >3.2 Extensie: Automaten
    • Automaatregistratie

Relaties

11
  • Contactpersoon Totaal
  • Relaties >1.0 How to start?
    • Nieuwe relatie aanmaken
    • Basisgegevens relatie beheren
    • Facturatiegegevens relatie beheren
    • Landingspagina Relatie (vroege toegang)
    • Relatie Totaal
  • Relaties >2.1 App: Stamdata
    • Aan contractant gekoppelde relatie wijzigen
    • Leverancier toevoegen
    • Bedrijfslogo uploaden voor een relatie
    • Contactpersoon verbergen
  • Relaties >3.1 Extensie: Contracten
    • Aan contractant gekoppelde relatie wijzigen

Facturatie

21
  • Facturatie van geregistreerde uren
  • Protected: Overzicht (420973)
  • Aanmaken conceptfactuur obv factuurregels
  • Aanmaken losse conceptfactuur (BETA)
  • Facturatie > 1.0 How to start?
    • Facturatie
  • Facturatie > 2.1 App: Facturen:Totaal
    • Facturatie Totaal
  • Facturatie > 2.2 App: Facturen:Debiteuren
    • Herinneringen en creditnota’s versturen
    • Facturatie inrichting en configuratie
    • Facturen
    • Factureren
    • Factureren debiteuren
    • Facturatie
    • Inrichten losse conceptfactuur (BETA)
  • Facturatie > 2.3 App: Facturen: Taken
    • Herinneringen en creditnota’s versturen
    • Foutieve factuur verwijderen of crediteren
    • Taakfacturatie inrichten
    • Taakfacturatie
  • Facturatie > 2.4 App: Facturen:Abonnementen
    • Herinneringen en creditnota’s versturen
    • Aan contractant gekoppelde relatie wijzigen
    • Foutieve factuur verwijderen of crediteren
    • Abonnementsfacturatie

Prestatie

38
  • Protected: Overzicht Prestatie (420971)
  • Prestatie >1.0 How to start?
    • Arbeidsproductiviteit instellingen
    • Dag naar uren omrekening
    • Prestatiegroep
    • Administratiegroepen inrichten
  • Prestatie >2.1 App: Arbeidsproductiviteit
    • APG Verschillen
    • Arbeidsproductiviteit
    • Arbeidsproductiviteit instellingen
    • Omzetgroep toevoegen aan arbeidsproductiviteit instellingen
    • APG target bepalen / aanpassen
    • Bezettingsgraad
    • Personeel budget instellingen
    • Regio-prestatie
    • Activiteit toevoegen aan arbeidsproductiviteit instellingen
    • Locatiebudgetsheet
    • Widget Omzet vs Uren (arbeidsproductiviteit)
  • Prestatie >2.2 App: Registratiecockpit
    • Registratie prestatie
    • Rooster status
    • Registratie cockpit
  • Prestatie >2.3 App: Brutowinst
    • Brutowinstmarge
    • Brutowinstmarge instellingen
    • Inkoop budget (targets)
    • Widget brutowinstmarge
    • Brutowinstmarge: Target aanpassen
    • Protected: Inkoop overzicht (420969)
    • Inkoopruimte
    • Locatiebudgetsheet
  • Prestatie >2.4 App: Resultaat
    • Budget Jaarverdeling
    • Omzet ontwikkeling
    • Omzet prestatie
    • Regio-prestatie
    • Locatiebudgetsheet
    • Omzet budget
    • Resultaat
  • Prestatie >2.5 App: Regioprestatie
    • Regio-prestatie omzet
    • Regio-prestatie AP
    • Locatiebudgetsheet
    • Regio-prestatie resultaat

Taken

6
  • Taken >2.1 App: Taken
    • Aan contractant gekoppelde relatie wijzigen
    • Supporttaken raadplegen
    • Boodschap voor personeelszaken
    • Snelinvoer Supportaak
    • Taken
    • Taken Overzicht

Projecten

3
  • Projecten kopiëren
  • Projectrapportage, incl. kosten, omschrijving en resultaat
  • Projecten Totaal

Inkoop

9
  • Inkopen importeren (koppeling Sligro)
  • Protected: Sligro koppeling (Technische handleiding)
  • Inkoop koppeling (Sligro, Delegate, Kovit)
  • Inkoop >2.1 App: Inkoop registratie
    • Contante inkopen registreren
    • Externe doorleveringen
    • Inkoopgroep
    • Inkoopregistratie
    • Inkoop Totaal
  • Inkoop >3.1 Extensie: Doorleveringen
    • Inkoopregistratie

Koppelingen

23
  • Koppeling: Nmbrs
  • Koppeling: Temper
  • Protected: MEWS omzetprognose inrichting
  • MEWS omzetprognose
  • Countler (omzet)
  • Inkopen importeren (koppeling Sligro)
  • De Aanwezigheid-Module i.c.m. Datafox
  • Exporteren uren naar Connexie
  • Koppeling: NMBRS
    • Toekomstige medewerkers invoeren Nmbrs
    • Nmbrs account aanmaken voor koppeling met Staff
    • Nmbrs: Handmatig stroken importeren
    • Uren export inrichten en testen voor Loket.nl en NMBRS
    • Slaapdiensten en de verwerking hiervan in Nmbrs
    • Nmbrs koppeling – Wat moet ik doen als klant?
  • Koppeling Loket.nl
    • Troubleshooten AFAS / Loket.nl missende medewerker
    • Troubleshooten AFAS / Loket.nl uit dienst datum niet verwerkt
    • Uren export inrichten en testen voor Loket.nl en NMBRS
  • Koppeling AFAS
    • AFAS Voorbeeld medewerkers
    • Troubleshooten AFAS / Loket.nl missende medewerker
    • Troubleshooten AFAS / Loket.nl uit dienst datum niet verwerkt
    • AFAS automaten omzet importeren
  • Koppeling SNL: Kloktijden
    • Kloktijden importeren vanuit de SNL kassa
  • Koppeling SD Worx
    • SD Worx koppeling

Administraties

1
  • Administraties deactiveren

Uren >Uren 2.0

40
  • Activiteiten legenda
  • Introductiepagina Spaaruren
  • Uren >Rapporteren Uren 2.0
    • Mijn uren
    • Inzoomen Urenregistratie
    • Rapport MIN-MAX
    • TVT-uren
    • Uren bekijken
    • Protected: Raadplegen: Appèl Overzicht Personeelskosten
    • Rapport: Uren totaal per afdeling inclusief saldi en ATW
    • Rapport: Uren totaal per medewerker inclusief saldi en ATW
    • Uren Totaal
    • Verloningsrapportage
  • Uren >Inrichting Uren 2.0
    • Medewerkers inlenen/uitlenen
    • Activiteitenmatrix
    • Inrichting urenregistratie
    • Seniorenregeling met spaaruren
    • Urenregistratie instellingen inclusief afsluitdatum aanpassen
    • Instellingen (Uren)
    • Grenswaarden per afdeling tbv facturatie & sturing
    • Niet tijdgebonden activiteiten t.b.v. de urenregistratie/rooster
    • Urenregistratie instellingen per medewerker
    • Uren normen
  • Uren >Registreren Uren 2.0
    • Urenregistratie op afdelingsniveau
    • Feestdagen registreren
    • Uren registreren voor jongeren onder de 16
    • Uren registreren over een langere periode
    • Nachttoeslag
    • Rooster kopiëren naar de urenregistratie
    • Collectieve TVT-ingrepen
    • Urenregistratie fiatteren
    • Niet tijdgebonden activiteiten t.b.v. de urenregistratie/rooster
    • Consultancy urenregistratie
    • Uren Overzicht
    • Urenregistratie per periode
    • Extra Reiskosten
    • Urenregistratie
    • Urenregistratie persoonsniveau
  • Uren >Veelgestelde vragen Uren 2.0
    • Hoe kom ik af van standaard dubbele regels in de urenregistratie?
    • Afrondingsverschil bij aanvragen en goedkeuren verlof spaaruren medewerkers
    • Verwerken extra TVT op feestdagen

Overig

37
  • Wachtwoordbeleid
  • Uitschakelen scrollen na verversen in Chrome
  • Protected: YoungOnes koppeling
  • Logo aanpassen
  • Ik kan geen gebruiker aanmaken
  • Achteraf gebruikers aanmaken
  • Gebruiker aanmaken tijdens invoeren personeelslid
  • Aanmaken afdeling
  • Organisatiestructuur inrichten
  • Administratie Totaal
  • Locatie toevoegen d.m.v. kopiëren
  • Rol aanmaken voor een afdeling, regio of organisatie.
  • Aanmaken regio
  • Administratiegroepen toekennen en verwijderen
  • Gebruikersbeheer – Landingspage
  • Administratie toekennen en verwijderen
  • Rollen toekennen en verwijderen
  • Gebruikersgroepen toekennen en verwijderen
  • Tijdelijke gebruikersvervanging
  • Gebruikers overnemen
  • Gebruikersaccount deactiveren
  • Wachtwoord handmatig aanpassen voor een gebruiker
  • Uitgaande email voor een gebruiker blokkeren
  • Gebruikersnaam en gebruikers-email wijzigen
  • Privé artikelen
  • Inrichting exporteren/importeren
  • SMTP Server voor uitgaande mail instellen
  • Rolmatrix
  • Rechten
  • Raadplegen Rechten
  • Paginarechten
  • Gebruikersgroepen
  • Gebruiker overnemen
  • Feestdagen in de looncomponenten export Unit 4
  • Excel bestanden kunnen niet worden geopend
  • Ik krijg de melding “Uw login is gedeactiveerd”
  • Hoe vind ik inactieve / verborgen items zoals uit dienst medewerkers en oude locaties?

Mobiliteit

1
  • Mobiliteit

Personeelsmanager

1
  • Sollicitaties
    • Sollicitaties
View Categories
  • Home
  • Artikelen
  • Verzuim
  • Verzuim: ziek- en beter melden

Verzuim: ziek- en beter melden

8 min leestijd

Wil je meer grip op het verzuim binnen jouw bedrijf? In dit artikel lichten we toe hoe je het verzuim kan bijhouden van jouw medewerkers. Zo heb je altijd volledige grip op het verzuim binnen jouw organisatie!

Status #

Pagina: Aan-Afwezigheid > Verzuim medewerker > Status verzuim medewerker

Op deze pagina wordt de status van verzuimdagen voor de geselecteerde werknemer weergegeven. Op deze pagina zijn alle geboekte verzuimdagen weergegeven, ook zie je het aantal verzuim meldingen tot nu toe en de laatst bekende datum van ziekte. In het kopje eronder wordt het verzuim percentage weergegeven op basis van je theoretisch werkbare uren en de werkelijke verzuimdagen.

Op dit scherm zien we o.a. een overzicht van de verzuimgevallen in dit kalenderjaar:


Een medewerker ziek melden #

Het registreren van Verzuim doe je op pagina Ziek / beter melden medewerker.

Op deze pagina worden de verzuimgevallen geregistreerd. Dit houdt in het ziekmelden, betermelden en het doorvoeren van mutaties aan een bestaand verzuimgeval. Denk hierbij aan een wijziging aan het ziektepercentage.

  1. Klik op de knop Ziek melden
  2. Voer de details rondom het verzuimgeval in (alleen de volgende velden zijn verplicht: Verzuimtype, 1e dag ziek en Percentage ziek)
  3. Sla de ziekmelding op

Let op! De hier vastgelegde verzuimdagen worden niet automatisch in de urenregistratie verwerkt. Registreer ziektedagen handmatig in de urenregistratie middels de activiteit ZIE (ziek). Het is technisch gezien mogelijk om automatisch ziekmeldingen aan te laten maken o.b.v. registreren van activiteit ZIE. Lees hierover meer verder in het artikel onder “Automatiseren invoer verzuimgevallen”.

 

Ziekte uren vastleggen in de urenregistratie #

Verzuim uren dienen handmatig in de urenregistratie vastgelegd te worden. De improductieve activiteiten codes worden blauw weergegeven; de codes voor Ziekte en wachtdagen (voor de eerste ziektedag) zijn ZIE, WDV (wachtdag vakantie), WDO (wachtdag overuren) en WDF (wachtdag financieel). Respectievelijk kunnen de wachtdagen dus verrekend worden met het Vakantietegoed, Overuren en Financieel op de loonstrook.

Hieronder een voorbeeld hoe ziekte in de urenregistratie opgeslagen wordt: Verzuim uren dienen handmatig in de urenregistratie vastgelegd te worden. Zie onderstaande afbeelding of Urenregistratie persoonsniveau voor meer uitleg.


Een medewerker beter melden #

Dit doe je ook op pagina Ziek / beter melden medewerker.

Wanneer de medewerker een lopende verzuimregistratie heeft, dan kan je de medewerker beter melden. De knop Beter melden is dan actief.

  1. Klik op de knop ‘Beter melden’
  2. Kies uit de kalender de datum (eerste dag waarop de medewerker weer hersteld is)
  3. Klik in de pop-up de knop ‘Beter melden’

Het wijzigen van het ziektepercentage #

Nadat een verzuimregistratie is ingevoerd, kan het voorkomen dat medewerkers na verloop van tijd in een ander ziektepercentage terechtkomen. Met dit ziektepercentage wordt de verhouding ziek/hersteld bedoeld. In de praktijk komt regelmatig voor dat zieke medewerkers halve dagen gaan werken, zij zijn dan bijvoorbeeld 50% ziek. Dit moet je in het systeem verwerken door de lopende verzuimregistratie aan te passen en dat doe je zo:

Er zijn nog 3 dingen naast de algemene verzuimmelding informatie die je hier kan muteren.

  • Taken: Je hebt vanaf hier de mogelijkheid om vanaf hier direct een nieuwe taak aan te maken om (intern) een opdracht uit te zetten, deze taak zal dan ook na afhandelen gekoppeld blijven aan de taak. Zo zijn alle uitgevoerde acties direct zichtbaar. Let op! Maak je vanuit hier aan taak aan? Geef deze dan altijd “Actie” als type om deze terug te laten komen in de lijst met acties.
  • Correspondentie: Geeft de mogelijkheid om sjablonen te mergen. Heb je een standaard brief sjabloon voor (langdurig) zieke medewerkers? Dan kan je deze vanaf hier direct mergen en versturen. Ook hier blijft de historie zichtbaar.
  • Mutatiegeschiedenis: Toont de uitgevoerde wijzigingen op de verzuimmelding.

Let op! Is een medewerker ziek en gaat deze uit dienst? Dan blijft de ziekmelding OPEN staan. Een werkgever is namelijk bij ziekte ook na uitdiensttreding nog verantwoordelijk voor de medewerker. Meldingen m.b.t. een dergelijk verzuimgeval zullen dus ook nog af blijven gaan nadat iemand al uit dienst is. Wil je deze meldingen niet langer ontvangen? Dan dien je de medewerker zelf als zijnde hersteld te melden.


Verzuim opvolgacties medewerker #

Een overzicht van nog uit te voeren en al afgehandelde acties op een verzuimgeval. Acties betreffen aangemaakte taken van het type Actie welke gekoppeld direct gekoppeld zijn aan een specifieke ziekmelding. Je kan op de actie klikken om direct de taak te openen. Je maakt deze acties aan door direct een taak aan te maken onder

 

Automatiseren invoer verzuimgevallen #

De hierboven beschreven acties kunnen ook automatisch door de software verwerkt worden, in dat geval is de invoer in de urenregistratie de bron voor de verzuimmodule. Dat betekent dat de urenregistratie leidend is voor de verzuimregistratie en dat handmatig invoeren van een verzuimgeval niet nodig is. Uiteraard is het wel mogelijk -en vaak zelfs gewenst- om een verzuimgeval handmatig aan te passen met extra informatie of acties.

🛈 De hieronder beschreven instellingen worden voor je ingesteld door de systeembeheerders, je hoeft hier zelf niet te handelen. Wil je de instellingen laten veranderen? Neem dan contact op met support@staff.nl

Instellingen #

Pagina: (Contractant) Algemeen > Stam

Hier kan je “Ziekmelding o.b.v. URS” aanvinken. Het inschakelen van ziekmeldingen op basis van de urenregistratie betreft een contractant brede instelling. Wanneer deze optie aan staat dan loopt iedere nacht een geautomatiseerde run om voor alle in de urenregistratie verwerkte ZIE en WDO/WDF/WDV-uren, een Verzuimgeval aan te maken.

 

Additionele instelling bij gebruik van verloningsexports #

Pagina: Inrichting > Tabellen > Ziekteuitbetaling

Indien er gebruik gemaakt wordt van rapportages inzake ziekte uitbetaling in de vorm van verloningsexports, dan moeten ook nog de verzuimtabellen conform de cao en respectieve percentages ingericht worden. Voer het aantal weken en het door te betalen percentage in. Geef eventueel aan of het voor een specifiek type medewerker van toepassing is. Dit mag leeggelaten worden en dan geldt het voor alle medewerkers.

Deze ziekte-uitbetalingstabel wordt vervolgens aan de gewenste cao’s gekoppeld om bij medewerkers met die specifiek cao te implementeren.

Hoe het werkt / logica #

Als de hierboven beschreven inrichting is uitgevoerd dan is de software klaar om automatisch verzuimgevallen te verwerken. Je registreert de ziekte-uren op reguliere wijze. I.v.t. registreer je eerst een wachtdag (WDV, WDO of WDF) voor de eerste ziekte dag (dit is niet verplicht) en vervolgens ZIE voor alle opvolgende ziektedagen. De software maakt op basis van deze registratie automatisch een verzuimgeval aan of werkt deze bij. Voor het verzuimgeval dat op deze manier ingevoerd wordt, geldt altijd 100% ziekte. Iedere opvolgende dag zal in het bestaande verzuimgeval bijgewerkt worden tot eerstvolgende dag waarop een productieve activiteit geregistreerd wordt. De eerste registratie van productiviteit meldt de medewerker automatisch beter.

Onderstaande urenregistratie resulteert in een verzuimgeval van 3 dagen.

  • Eerste ziektedag als wachtdag geregistreerd (dit is niet verplicht en mag ook direct op ZIE) (20-11-2023)
  • Alle ziektedagen na de eerste ziekmelding worden als ZIE geregistreerd (21-11-2023 / 22-11-2023)
  • De eerste dag productief registreren zorgt ervoor dat het verzuimgeval wordt afgemeld middels een einddatum. (23-11-2023)

 

Hoe dit er uit ziet in de urenregistratie:

 

Hoe dit er uit ziet bij het verzuim:

🛈 Elke nacht wordt de verzuimmodule bijgewerkt op basis van de urenregistratie. Wijzigingen worden dus pas ’s nachts verwerkt.

Exports #

Pagina: (Organisatie) Aan-afwezigheid > Uren > Rapporten > Verloning

Zolang het verzuimgeval open staat zal het systeem de percentages berekenen volgens de instellingen die gelden bij de cao, en dus de daarvoor ingevoerde tabel. Dit betekent dat de diverse rapporten en urenexports ook de verzuimgegevens meenemen. Een voorbeeld hiervan is het rapport Verloning. Deze toont vervolgens de “Ziek XX uren/dagen” kolommen.

Rapporten #

Pagina: (Organisatie) Aan-Afwezigheid > Verzuim > Persoon / Afdeling / Regio

Per organisatorische eenheid kun je een overzicht opvragen van alle ingevoerde en lopende verzuimgevallen. Deze overzichten kun je terugvinden op pagina’s onder Verzuim. Zie hieronder 2 voorbeelden:

 

Voorbeeld 1:

 

Voorbeeld 2:


FAQ #

Hoe registreer ik verzuim betreft ziekklachten van de zwangere werknemer voor of na zwangerschapsverlof?

Een werknemer krijgt rondom de zwangerschap een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. De werknemer kan voor en na die periode ziek worden door de zwangerschap of bevalling. De werkgever krijgt dan meestal een uitkering van UWV. En de werknemer krijgt het loon doorbetaald.

Wanneer de zwangere werknemer in deze situatie ziekklachten krijgt kan de werkgever een Ziektewet-uitkering bij het UWV aanvragen. De Ziektewet-uitkering is 100% van het dagloon. Het UWV betaalt de Ziektewet-uitkering aan de werkgever. Die betaalt het loon door aan de werknemer.

De uitkering stopt als de werknemer weer beter is of als het zwangerschapsverlof begint.

In Staff registreer je deze situatie als volgt:

Voeg binnen het menu Verzuim een ziekmelding toe met Verzuimtype “Ziek ten gevolgen van zwangerschap”. Hierbij is de eerste dag ziek de datum waarop de medewerker ziek werd en de eerste dag hersteld is de datum waarop de medewerker weer beter is of de datum waarop het zwangerschapsverlof begint.

Voeg binnen het menu Uren nieuwe urenregistraties toe met Activiteit “ZIE“. De datum van de eerste urenregistratie is de eerste datum waarop de medewerker ziek is en de datum van de laatste urenregistratie is de datum van de laatste ziektedag.

ziek zwangerschapsverlof

What are your Feelings

  • Happy
  • Normal
  • Sad

Deel dit artikel:

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
Inhoudsopgave
  • Status
  • Een medewerker ziek melden
    • Ziekte uren vastleggen in de urenregistratie
  • Een medewerker beter melden
    • Het wijzigen van het ziektepercentage
  • Verzuim opvolgacties medewerker
  • Automatiseren invoer verzuimgevallen
    • Instellingen
    • Additionele instelling bij gebruik van verloningsexports
    • Hoe het werkt / logica
  • Exports
  • Rapporten
  • FAQ

Handige links
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Contact
    Contactinformatie

    Baron de Coubertinlaan 6 unit 11
    2719 EL Zoetermeer
    Zuid-Holland

    +31 (0) 10 218 98 66
    info@staff.nl

    Copyright 2025 © Staff Support B.V.
    • Home
    • Artikelen
    • Veiligheid
    • Opleiding