Wil je weten hoe je relaties kan beheren t.b.v. de facturatiemodule? In dit artikel lichten we exact toe hoe je een relatie in kan richten om deze te gebruiken in elke vorm van facturatie. Zo ben jij altijd klaar om factureren te versturen!
Pagina: (Relatie) Algemeen → Stam
Bestaande relaties beheren #
Het opstellen van facturen begint bij de relaties. Om een factuur op te kunnen stellen voor een klant dient deze klant eerst als relatie in het systeem te staan met de benodigde informatie.
Lees je dit t.b.v. de debiteurenfacturatie op basis van de omzetregistratie en werk je met een kassakoppeling? Dan worden relaties automatisch aangemaakt! Afhankelijk van de koppeling worden alle benodigde velden al gevuld. Je hoeft een relatie dan niet aan te maken en kan deze simpelweg direct aanpassen. Je kan deze bestaande relaties raadplegen door in de zoekbalk te zoeken naar de naam en de relatie aan te klikken.
Nieuwe relatie aanmaken #
Wil je handmatig een nieuwe relatie aanmaken? Volg dan de volgende stappen;
- Klik op het plusje boven de zoekbalk en selecteer Relatie
- Vul als minimum de Bedrijfsnaam en het Postadres in alvorens op te slaan. Vul de gegevens zo ver aan als gewenst is.
- Zoek vervolgens de relatie op in de zoekbalk en selecteer deze, hierdoor kom je op de pagina Algemeen > Stam van de relatie terecht.
- Vul hier in het veld Administratie aan met de administratie waar de relatie aan gekoppeld is.
- Vul onder het kopje Facturatie de benodigde gegevens aan.
Bij voorkeur zijn al deze velden gevuld voor de relaties waar je facturen naar wilt versturen, dit t.b.v. een mooi compleet klantenbestand.
Niet alle velden zijn echter verplicht. Het vinkje Open voor facturatie en de velden Factuuradres, E-mail-adres, Standaard referentie en Betaalconditie zijn verplichte velden om nu te kunnen factureren. Bij een kassakoppeling zullen nieuwe debiteuren automatisch worden aangemaakt als relatie. Ga je een factuur opstellen naar een nieuwe relatie? Controleer dan altijd even de Algemeen > Stam gegevens van deze relatie zodat je er zeker van kan zijn dat deze kloppen.In de legenda lichten we de betekenis van al deze velden extra toe.
Legenda #
Open voor facturatie | Met dit vinkje geef je aan dat er facturen mogen worden verstuurd naar deze relatie |
Facturen naar intermediair | Indien dit vinkje is aangevinkt worden facturen niet naar de relatie gestuurd maar naar de ingevulde intermediair (op de pagina Algemeen > Stam van de relatie). |
Contactpersoon | Hier kan je een contactpersoon aangeven t.b.v. de facturatie, je kan hier kiezen tussen de contactpersonen welke zijn toegevoegd onder de relatie. |
Factuuradres | Hier selecteer je het factuuradres, je kan hier kiezen tussen de adressen welke zijn ingevoerd onder de relatie. |
Email-adres | Naar dit emailadres worden de facturen verzonden. Wil je deze naar meerdere adressen versturen? Vul deze dan achter elkaar in gescheiden door enkel een komma. |
Standaard referentie | De standaard referentie zoals weergegeven op elke factuur. |
Betaalconditie | Op basis van hoeveel dagen het wenselijk is dat de factuur wordt voldaan. |
Boekadministratie | De administratie t.b.v. de boekhouding. |