Ga naar inhoud
Staff HelpStaff Help
  • Home
  • Artikelen
    • Before you start
    • Communicatie en informatie
    • Personeel en organisatie
    • Planning en uren
    • Financieel
    • Relatiebeheer
    • Prestatie
    • Koppelingen
    • Beheer
  • Releases
  • Veiligheid
  • Contact

Before you start

10
  • Welkom bij Staff Support!
  • Wachtwoord resetten
  • Inloggen
  • Tweestap authenticatie
  • Navigeren
  • Notificaties
  • Mijn Profiel
  • Favorieten
  • Workforce App
  • Begrippenlijst

Communicatie en informatie

23
  • Dashboards
    • Introductie Dashboards
  • Loketten
    • Communicatieknop Medewerker Loket
    • Widget: Behaalde en maximale bonus
    • Introductie Loketten
    • Loketten, loketsjablonen en batchbewerking
    • Werkgever loket
    • Manager loket
    • Medewerker loket
    • Buienradar widget
  • Agenda
    • Introductie Agenda
  • Berichten
    • Introductie Berichten
  • Taken
    • Introductie Taken
    • Taken Overzicht
    • Snelinvoer Supportaak
    • Supporttaken raadplegen
    • Gekoppelde relatie wijzigen
  • Rapporten
    • Introductie Rapporten
    • Mijn Rapporten
    • Raadplegen rapportages
    • Gemiddelde besteding
    • Adressenlijst
    • Projectrapportage, incl. kosten, omschrijving en resultaat
    • Exporteren gegevens uit Staff

Personeel en organisatie

80
  • Organisatie
    • Instellen algemene systeem CAO voor hospitality
    • Competenties
    • FAQ: Hoe werken de (verjaardag)notificaties die af gaan naar de leidinggevende?
  • Sollicitaties
    • Introductie Sollicitaties
  • Medewerkers
    • Introductie Medewerkers
    • Nieuwe medewerker
    • Medewerkers Totaal
    • Aanmaken merge sjablonen
    • Documenten Uploaden
    • Salarisstroken en jaaropgaven
    • Door medewerkers standaard inzichtelijke documenten
    • Contracten en afspraken
    • Wijziging kostprijs medewerker bij wijzigen van salaris “inclusief” naar “direct uitkeren”
    • Medewerker uurkosten (kostprijs)
    • Overzicht van filetypes per pagina
    • Dienstverbanden en contracten toevoegen / aanpassen / verwijderen
    • Correspondentie (Mergen)
    • Loonhuis invoeren
    • Medewerker aanpassen
    • Salarissen – Salaris wijzigen
    • Collectieve salarisverhoging doorvoeren
    • Exporteren en importeren doorbelastingstarieven
    • Voorschot
    • Mailadres wijzigen
    • Communicatiemiddelen
    • Jubileum berekening
    • Gratis Maaltijd registratie
    • Adres aanpassen
    • Salariscommunicatie indienen
    • Adressenlijst
    • Loonheffingskorting aanpassen
    • Kwaliteit: Cursussen
    • HR Cockpit
    • Personalia wijzigen
    • Functies beheren
    • HR Cockpit – Verloop
    • Uitzendkracht toevoegen
    • CAO rekenregels
    • Werken met Min-Maxers
    • Lage WW-Premie
    • Vakkrachten
    • Medewerker opnieuw in dienst nemen
    • Afdeling aanpassen
    • Medewerker per ongeluk uit dienst (herstellen)
    • Medewerker uit dienst melden
    • FAQ: Wat te doen bij fout in overgang naar andere organisatie
    • Overgang naar andere organisatie
    • Reiskosten
    • Werkschema
    • Functie wijzigen
    • Praktijkvoorbeeld – contractwijziging
    • Medewerker met een 2e dienstverband / contract invoeren
    • Contract wijzigen/verlengen
    • Kwaliteit: Functioneren & Evaluaties
    • Vaardigheden beheren
    • Boodschap voor personeelszaken
    • Nieuwsberichten plaatsen
    • Salaris informatie
    • Medewerkerkaart
    • Welkomstmail
  • Verzuim
    • Introductie Verzuim
    • Overzicht Verzuim
    • Verzuimkaart en vakantiekaart
  • Artikelen
    • Introductie Artikelen
    • Artikelen overzicht
    • Artikel toevoegen
    • Artikel wijzigen
    • Artikel inleveren
    • Medewerker(s) aan een artikel toewijzen
    • Artikel aan medewerker toewijzen
  • Bestanden
    • Bestanden Totaal
    • Introductie Bestanden
    • Ontbrekende bestanden
  • Bonus
    • Introductie Bonus
    • Bonus verwerken
    • Bonus op basis van omzet
    • Bonus Totaal
  • Declaraties
    • Introductie Declaraties
    • Download: Handleiding
  • Mobiliteit
    • Introductie Mobiliteit

Planning en uren

82
  • Introductie Planning & Uren
  • Verlof
    • Introductie Verlof
    • Verlofuren opnieuw verstrekken
    • Collectief – startwaarden
    • Collectief – verstrekken
    • Collectief – overnemen
    • Collectief – Toekennen VAK en ATV aan oproepkrachten
    • Verlofuren opnieuw verstrekken
    • Verlofmanager aanpassen
    • Verjaringsoverzicht
    • De verlofmodule inrichten
    • Voorbeeldberekening verloftoekenning (in een gebroken maand)
    • Verlof Totaal (beta)
    • Praktijkvoorbeeld – contractwijziging
    • Vakantie jaaroverzicht
    • Verlof aanvragen
    • Verlof inrichting en periode blokkeren
    • Uitbetalen TVT
    • Uitbetalen TVT (Collectieve TVT ingreep)
    • Verlofstatus uitgebreid (Saldo overzicht)
    • Additioneel verlof (extra verlofuren)
    • Vakantie aanvraag goedkeuren
    • Verlof – Wettelijk en bovenwettelijk nader toegelicht
    • Werken met Min-Maxers
    • Ingrepen
  • Beschikbaarheid
    • Introductie Beschikbaarheid
    • Mijn beschikbaarheid opgeven
    • Mijn beschikbaarheid opgeven over een periode
    • Opgegeven beschikbaarheid van mijn medewerkers vastzetten voor een week
    • Bericht sturen naar medewerkers van een afdeling via de beschikbaarheid
    • Dagoverzicht – Overzicht van de opgegeven beschikbaarheid per dag genereren
    • Weekoverzicht – Overzicht van de opgegeven beschikbaarheid per week genereren
    • Managen op welke dagen en tijden beschikbaarheid kan worden opgegeven
  • Planning
    • Introductie Planning
    • Personenrooster
    • Personenrooster 4w.
    • Dienstenrooster
    • Roosteren Flex
    • Perioderoosteren
    • Mijn Rooster
    • Sjablonen
    • Rusttijden
    • Diensten inrichten
    • Diensten ruilen
    • Open diensten (inschrijven)
    • Slaapdiensten
    • Regiokracht/Flexkracht
    • Automatisch roosteren
    • Naar de urenregistratie
  • Klokken
    • Ik wil beginnen met klokken
    • Klokken Inrichting
    • Inrichten klokken
    • Klokken voor medewerkers
    • Klokken: in- en uitklokken
    • Klokken: Evaluatie
    • Klokken: status en evaluatie
    • Kloktijden
    • Klokken met een Datafox terminal (vingerscan)
    • Kloktijden importeren vanuit de SNL kassa
  • Uren
    • Introductie Uren
    • Uren op afdeling
    • Uren persoonsniveau
    • Uren per periode
    • Uren consultancy
    • Activiteiten legenda
    • Instellingen
    • Overzicht Uren
    • Uren Totaal
    • Medewerkers inlenen/uitlenen
    • Spaaruren
    • Uren fiatteren
    • Nachttoeslag
    • Kloktijden
    • Reiskosten
    • Mijn uren
    • Uren normen
    • Inrichting uren
    • FAQ’s
    • TVT-uren
    • Verloningsrapportage
    • Inzoomen
    • Uren evaluatie

Financieel

47
  • Administraties
    • Administraties deactiveren
  • Omzet
    • Omzet prestatie
    • Introductie Omzet
    • Automaatregistratie
    • Omzetprognose
    • Omzet ontwikkeling
    • Gemiddelde besteding
    • Omzet budget
    • Omzetregistratie inrichting aanpassen
    • Omzet Totaal
    • Aanmaken grootboekrekeningnummer
    • Grootboekrekeningnummer betaalwijze wijzigen met terugwerkende kracht
    • Grootboekrekeningnummer koppelen aan bestaande klantspecifieke betaalwijze
    • Grootboekrekeningnummer koppelen aan bestaande algemene (MaxCC) betaalwijze
    • Klantspecifieke betaalwijze aanmaken
    • Omzetgroep aanmaken
    • Grootboekrekeningnummer betaalwijze wijzigen (per datum)
    • Omzetregistratie
    • Omzet invoeren (uitgebreide toelichting)
    • Omzetregistratie import logs verwijderen
    • Omzetgroep/betaalwijze toevoegen aan kassa
    • Uitlezen registratie cockpit
    • Kantoorkas totaal
    • Kantoorkas automatisch overnemen bij jaarovergang
  • Inkoop
    • Introductie Inkoop
    • Externe doorleveringen
    • Inkopen importeren (koppeling Sligro)
    • Inkoopgroep
    • Inkoop koppeling (Sligro, Delegate, Kovit)
    • Inkoop Totaal
    • Contante inkopen registreren
  • Facturatie
    • Facturatie van geregistreerde uren
    • Facturatie Totaal
    • Facturatie
    • Herinneringen en creditnota’s versturen
    • Aanmaken conceptfactuur obv factuurregels
    • Facturen
    • Facturatie inrichting en configuratie
    • Aanmaken losse conceptfactuur (BETA)
    • Factureren
    • Factureren debiteuren
    • Inrichten losse conceptfactuur (BETA)
    • Foutieve factuur verwijderen of crediteren
    • Taakfacturatie inrichten
    • Taakfacturatie
    • Gekoppelde relatie wijzigen
    • Abonnementsfacturatie

Relatiebeheer

13
  • Relaties
    • Introductie Relaties
    • Relatie Totaal
    • Facturatiegegevens relatie beheren
    • Basisgegevens relatie beheren
    • Gekoppelde relatie wijzigen
    • Nieuwe relatie aanmaken
    • Leverancier toevoegen
    • Contactpersoon Totaal
    • Bedrijfslogo uploaden voor een relatie
    • Contactpersoon verbergen
  • Projecten
    • Projectrapportage, incl. kosten, omschrijving en resultaat
    • Projecten Totaal
    • Introductie Projecten

Prestatie

27
  • Brutowinstmarge
    • Brutowinstmarge
    • Widget brutowinstmarge
    • Brutowinstmarge: Target aanpassen
    • Brutowinstmarge instellingen
  • Productiviteit
    • Omzetgroep toevoegen aan arbeidsproductiviteit instellingen
    • Arbeidsproductiviteit
    • Arbeidsproductiviteit instellingen
    • Activiteit toevoegen aan arbeidsproductiviteit instellingen
  • Prestatie
    • Introductie Prestatie
    • Prestatiegroep
    • Dag naar uren omrekening
    • APG Verschillen
    • APG target bepalen / aanpassen
    • Personeel budget instellingen
    • Bezettingsgraad
    • Regio-prestatie
    • Locatiebudgetsheet
    • Widget Omzet vs Uren (arbeidsproductiviteit)
    • Registratie prestatie
    • Registratie cockpit
    • Inkoopruimte
    • Budget Jaarverdeling
    • Inkoop budget (targets)
    • Regio-prestatie omzet
    • Regio-prestatie AP
  • Resultaat
    • Regio-prestatie resultaat
    • Resultaat

Beheer

45
  • Wachtwoordbeleid
  • Uitschakelen scrollen na verversen in Chrome
  • Logo aanpassen
  • Ik kan geen gebruiker aanmaken
  • Achteraf gebruikers aanmaken
  • Gebruiker aanmaken tijdens invoeren personeelslid
  • Aanmaken afdeling
  • Organisatiestructuur inrichten
  • Administratie Totaal
  • Locatie toevoegen d.m.v. kopiëren
  • Rol aanmaken voor een afdeling, regio of organisatie.
  • Aanmaken regio
  • Administratiegroepen toekennen en verwijderen
  • Gebruikersbeheer – Landingspage
  • Administratie toekennen en verwijderen
  • Rollen toekennen en verwijderen
  • Gebruikersgroepen toekennen en verwijderen
  • Tijdelijke gebruikersvervanging
  • Gebruikers overnemen
  • Gebruikersaccount deactiveren
  • Wachtwoord handmatig aanpassen voor een gebruiker
  • Uitgaande email voor een gebruiker blokkeren
  • Gebruikersnaam en gebruikers-email wijzigen
  • Privé artikelen
  • Inrichting exporteren/importeren
  • SMTP Server voor uitgaande mail instellen
  • Rolmatrix
  • Rechten
  • Raadplegen Rechten
  • Paginarechten
  • Gebruikersgroepen
  • Gebruiker overnemen
  • Feestdagen in de looncomponenten export Unit 4
  • Excel bestanden kunnen niet worden geopend
  • Ik krijg de melding “Uw login is gedeactiveerd”
  • Hoe vind ik inactieve / verborgen items zoals uit dienst medewerkers en oude locaties?
  • Signaal sjabloon aanpassen
  • Verjaardagslijst
  • Tariefhuis inrichten
  • Openingsdagen instellen
  • Digitaal Ondertekenen
  • Widget HACCP live
  • Connexie export
  • Widget ABC t.o.v. budget
  • Gebruiker Totaal

Koppelingen

21
  • Introductie Koppelingen
  • MEWS
    • MEWS omzetprognose
  • Sligro
    • Inkopen importeren (koppeling Sligro)
  • SNL
    • Kloktijden importeren vanuit de SNL kassa
  • Connexie
    • Connexie medewerker importeren in Staff
    • Exporteren uren naar Connexie
  • Nmbrs
    • Slaapdiensten en de verwerking hiervan in Nmbrs
    • Toekomstige medewerkers invoeren Nmbrs
    • Nmbrs account aanmaken voor koppeling met Staff
    • Koppeling: Nmbrs
    • Uren export inrichten en testen voor Loket.nl en NMBRS
    • Nmbrs: Handmatig stroken importeren
    • Nmbrs koppeling – Wat moet ik doen als klant?
  • Afas
    • Troubleshooten AFAS / Loket.nl missende medewerker
    • Troubleshooten AFAS / Loket.nl uit dienst datum niet verwerkt
    • AFAS Voorbeeld medewerkers
    • AFAS automaten omzet importeren
  • Temper
    • Koppeling: Temper
  • Countler
    • Countler (omzet)
  • Datafox
    • De Aanwezigheid-Module i.c.m. Datafox
  • SD Worx
    • SD Worx koppeling
Categorieën bekijken
  • Home
  • Artikelen
  • Planning en uren
  • Planning
  • Personenrooster

Personenrooster

Fiverr Login

8 min leestijd

Let op! Onderstaande handleiding heeft nog een revisie nodig.

Personenrooster per week #

Uitleg veel gebruikte functies
  1. Weekselectie: kies de gewenste roosterweek uit een lijst
  2. Rooster maken: klik op een veld om roosterdetails in te voeren
  3. Opslaan: sla het weekrooster op
  4. Dagopmerking: type een opmerking in voor deze dag
  5. Rooster kopiëren: kopieer dit weekrooster naar een andere week
  6. Rooster publiceren: maak dit rooster beschikbaar voor uw medewerkers
  7. Kopiëren naar URS: kopieer de uren in dit afdelingsrooster naar de urenregistratie
  8. Uitklappen: klap het rooster uit om meer details te zien

Rooster maken #

  • Klik op een (leeg) veld in het rooster
  • Er verschijnt een pop-up waarin je roosterdetails kunt wijzigen

Dienst selecteren

Wanneer er voor jouw afdeling, regio of organisatie standaarddiensten zijn ingericht, kun je deze gebruiken om automatisch de werk- en pauzetijden in te vullen.

Werktijden invoeren

Voor het handmatig invoeren van de werk- en pauzetijden geldt invoer in uren en minuten:

 

  • Van: Hoe laat gaat deze persoon beginnen
  • Tot: Tot hoe laat gaat deze persoon werken
  • Pauze: Hoelang krijgt deze persoon pauze
  • Uren verantwoording: koppel activiteiten aan de uren

 

Wanneer je de werktijden hebt ingevuld, is de volgende stap het verantwoorden van de uren met activiteiten. De uren geef je op in de witte vlakken links van de activiteitenlijsten.

 

 

Split-shift & Roostervrij

 

  • Split-shift: Net als bij de urenregistratie kun je bij het rooster een split-shift roosteren. Klik op 1 om het eerste rooster in te vullen. Klik vervolgens op 2 om verder te gaan met het tweede rooster voor deze persoon op deze dag.
  • Roostervrij: Het is mogelijk om iemand roostervrij in te roosteren. Vink de check box roostervrij aan er dit verschijnt in het rooster.

 

Informatieveld

 

  • Standaard uren: Achter standaard uren staat het aantal uren dat deze persoon volgens contract moet werken. Bij een 38 uur contract zal hier 7:36(c) staan
  • Weektotaal: Hier wordt getoond hoeveel uur deze persoon deze week al is ingeroosterd.
  • Contract uren: Bij contract uren staat het aantal uren wat deze persoon volgens contract dient te werken per week. Er staat ook een pijltje naast. Hiermee wordt aangegeven of het aantal contracturen al behaald is met het inroosteren of niet.
  • Saldo TVT, Saldo VAK, Saldo ATV
  • Maaltijd: Met deze check box kun je aangeven of iemand een maaltijd gaat nuttigen.
  • Opmerking

Navigatie en kopiëren #

Naast het navigatie-pad op het scherm kun je ook via sneltoetsen op het toetsenbord navigeren op de pagina Rooster maken.

Navigeren met de pijltjes

  • Klik op een veld binnen het rooster
  • Houdt CTRL ingedrukt
  • Gebruik de pijltoetsen om te navigeren

 

 

 

Sneltoets rooster kopiëren en plakken

  • Selecteer het roosterveld dat je wilt kopiëren
  • Gebruik CTRL + C om het veld te kopiëren
  • Navigeer naar het veld waar naartoe gekopieerd gaat worden
  • Gebruik CTRL + V om de gekopieerde inhoud te plakken

 

 

 

 

Sneltoets rooster verwijderen

  • Selecteer het roosterveld
  • Gebruik CTRL + DELETE om het veld leeg te maken

 

 

 

Navigatie met de muis en navigatiepad

 

 

 

  • Als je op een dag klikt in het rooster krijg je een pop-up scherm. Hier staat een navigatie button in.
  • Met deze navigatie button kun je met ‘ > ‘ binnen het rooster navigeren zonder het pop-up scherm te verlaten.
  • Met ‘ + ‘ kun je het rooster van een persoon (verticaal) op die dag kopiëren naar de volgende dag of naar de volgende persoon (horizontaal).

 

 

 

Tip! Door een leeg vak te selecteren kun je de diensten eenvoudig wissen.

Publiceren en her-publiceren #

Wanneer je het nieuwe rooster voor het eerst opslaat is het nog niet direct inzichtelijk voor jouw medewerkers. Met de knop Rooster publiceren stel je het rooster beschikbaar ter inzage en wordt er een notificatie naar de personen gestuurd die zijn ingeroosterd.

 

LET OP! Wanneer er op een later moment aanpassingen aan een gepubliceerd rooster worden gemaakt is dit direct inzichtelijk. Het opnieuw publiceren dient hier slechts ter notificatie.

 

 

Een klik op deze knop opent het scherm voor een eventuele opmerking. De medewerkers ontvangen een bericht dat hun rooster gepubliceerd is. Aan dit bericht kun je een extra opmerking toevoegen:

 

Het is bij de eerste publicatie van het rooster mogelijk het vinkje Alleen ingeroosterde medewerkers informeren aan te vinken, dit zal resulteren in het versturen van het rooster naar alleen de ingeroosterde medewerkers.

 

 

Wanneer het rooster voor de tweede keer wordt gepubliceerd zal het vinkje veranderen naar Alleen medewerkers met een gewijzigd rooster informeren. Dit houdt in dat wanneer het rooster opnieuw wordt gepubliceerd, er alleen een melding uit zal gaan naar de medewerkers waarvan het rooster is gewijzigd.

Kopiëren naar urenregistratie #

Als het rooster definitief is kan het rooster in een keer gekopieerd worden naar de urenregistratie met de button:

 

 

 

Let op! Wanneer het rooster al een keer naar de urenregistratie gekopieerd is, worden bestaande records niet overschreven. Je krijgt een melding per persoon welke dagen al geregistreerd zijn.

 

Weekrooster kopiëren #

Als je een rooster hebt gemaakt en deze is voor een volgende week (deels) hetzelfde, dan kun je dit rooster kopiëren.

 

 

  • Selecteer de week die je wilt kopiëren (met de gele pijltjes kun je een week naar voren en een week terug navigeren.)
  • Selecteer de week waar je dit rooster naartoe wilt kopiëren
  • Klik op de button “Kopieer rooster” om het rooster te kopiëren

 

 

Volgorde van medewerkers wijzigen #

Zowel in het week- als het  4-wekenrooster kun je de verticale volgorde van de medewerkers aanpassen door middel van een klik op de knop “Volgorde” boven de lijst met namen. De volgnummers worden per medewerker zichtbaar; je kunt ze hier wijzigen/invoeren van laag naar hoog, respectievelijk van boven naar beneden. Sla hierna het rooster op.

 

 

 

Deze volgorde geldt nu ook voor de lijst namen in de urenregistratie.

Een andere manier van volgorde aangeven is door middel van Roostergroepen. Lees meer hierover in het bijbehorende artikel.

Legenda #

Omdat het maken van roosters voor grote afdelingen complex kan zijn, wordt er met kleurcodes gewerkt om onderscheid aan te geven tussen productieve uren en improductieve uren zoals vakantie en ziekte.

 

 

 

Nr. Code Omschrijving
1. 09:00-17:00 Medewerker is productief ingeroosterd
2. Naam Medewerker is uitgeleend aan een andere afdeling
3. 12:00-22:00 Medewerker is op een andere afdeling ingeroosterd
4. 08:00-16:00 Medewerker is improductief ingeroosterd
5. 08:00-00:00 Medewerker is productief en improductief ingeroosterd
6. 11:00-23:00 Medewerker heeft aangegeven beschikbaar te zijn
7. 11:00-23:00 Medewerker heeft aangegeven niet beschikbaar te zijn
8. 13:00-16:00 Rooster conflicteert met de aangegeven beschikbaarheid
9. Naam Tijdelijke medewerker of uitzendkracht

Periode roosteren #

Op de pagina Periode roosteren kun je één medewerker voor een langere periode inroosteren. Dit is een handige manier om een continu terugkerend ritme makkelijk in te roosteren, maar ook om langdurige ziekte of zwangerschapsverlof eenvoudig in de roosters te verwerken. Je opent de pagina Periode Roosteren als volgt: vanuit de Persoon-context (snelbutton Pers uit de toolbar Personeel), kies menu-item Aan-afwezigheid. Navigeer naar pagina Roosters → Periode roosteren.

  1. Selecteer eerst de start- en einddatum in de kalender;
  2. Kies in de kolom “Dienst” een voorgeprogrammeerde dienst;
  3. Of voer handmatig de Van, Tot en Pauze tijden in;
  4. Verantwoord de tijden met de uit te voeren activiteiten. Zorg dat het aantal uren links ingevoerd altijd gelijk is aan het aantal verantwoorde uren rechts. Activiteiten met zwarte letters geschreven zijn productief en activiteiten in blauwe letters zijn improductief. Hieronder vallen bijvoorbeeld de codes VAK, ZIE, ZWA etc.
  5. Selecteer de afdeling waarop de uren geroosterd worden;
  6. Opslaan.

 

Periode roosteren voor één medewerker

Tijdelijke medewerkers #

Afbeelding -Tijdelijke medewerkers op een rooster

 

In deze software betekent de term “tijdelijke medewerker” een medewerker die is ingeleend op een andere afdeling dan zijn standaard verloningsafdeling. Het is niet de definitie voor een medewerker die maar kort ergens werkt of oproepkracht is. In de afbeelding hiernaast is medewerker Hugo een tijdelijke medewerker, hij is standaard een medewerker van de afdeling Keuken maar voor inroostering is hij ingeleend op afdeling Bediening.

 

  1. In de lijsten voor roosters en urenregistratie zijn deze ingeleende medewerkers herkenbaar aan de naam geschreven in rode letters (Hugo). Medewerkers die zijn uitgeleend aan een andere afdeling hebben gouden letters (Anton) en medewerkers die standaard op deze afdeling staan zijn blauw (Richard, Peter).
  2. De kleurcodes in het rooster zijn anders voor medewerkers die op een andere afdeling ingeroosterd zijn, dit is handig om te herkennen of medewerkers op de geselecteerde afdeling gepland staan of ergens anders. Wanneer de medewerker op een andere afdeling productief ingeroosterd is, dan kleurt de achtergrond lichtblauw en de tijden zijn bruin met een streep er boven. Bij improductieve inroostering zoals Vakantie is de achtergrond roze gekleurd en bij gedeeld productief/improductief is de achtergrond geel.

 

 

Tip: kijk in de legenda> onderaan het rooster voor een complete uitleg van de gebruikte kleuren en iconen.

Beschikbaarheid in het personenrooster #

Afbeelding 1 – Beschikbaarheid in het weekrooster

Afbeelding 2 – Volgorde van intekenen

Als een medewerker zijn of haar beschikbaarheid heeft aangegeven dan worden de beschikbare- en onbeschikbare tijden meteen weergegeven in het rooster. In het groen worden de beschikbare uren getoond en in het rood met een kruis er voor de onbeschikbare uren.

Wanneer je toch een medewerker uren inroostert waarbij de uren overlappen met de onbeschikbare periode dan wordt de invoer rood omkaderd.

Het moment van intekenen is op te vragen door de muisaanwijzer tijdelijk stil te houden boven de beschikbare tijden. Je krijgt nu gegevens te zien over de datum en tijd wanneer de medewerker zijn/haar beschikbaarheid heeft ingevoerd.

Productiviteit (targets in het rooster) #

Het is mogelijk om een target in te stellen die je kunt zien bij het roosteren en er is zelfs een optie om publicatie van roosters tegen te houden wanneer men boven target inroostert.

Voorwaarde is dat er een productiviteit target instelling bestaat die gekoppeld is aan de gewenste afdeling. Die instelling doe je bij de Arbeidsproductiviteit en het type Afdeling APG moet aangevinkt zijn. En er moet uiteraard een target percentage of vast urentarget ingevoerd zijn. Dat doe je eveneens op de pagina van de arbeidsproductiviteit instellingen.

Indien je een target percentage instelt, dan verwacht de software dat je ook omzetprognose invoert. Deze omzetprognose is nodig om in het rooster het target weer te geven gebaseerd op dit percentage.

In het Dienstenrooster en Roosteren Flex zie je meteen de stuurinformatie in de velden Omzetprognose, Uurkosten, Target OPU (Omzet Per Uur) Uurkosten ruimte, Target uren en Uren ruimte.

In het Personenrooster werkt de inzage in de stuurinformatie nog op een oude manier en dat is via een recht (rol) van het gebruikersaccount. Wanneer een gebruiker de rol heeft APR+: Arbeidsproductiviteit Roosteren + financieel dan wordt onder het personenrooster een deel van het scherm zichtbaar met daarin de targetwaarden.

Wanneer je het publiceren van een rooster wil blokkeren als de targets overschreden zijn, dan schakel je per afdeling de optie “Publicatie blokkeren” in. Dat doe je op de pagina Stamgegevens afdeling.

arbeidsproductiviteit, planning, rooster, target, uurkosten
Inhoudsopgave
  • Personenrooster per week
  • Rooster maken
  • Navigatie en kopiëren
  • Publiceren en her-publiceren
  • Kopiëren naar urenregistratie
  • Weekrooster kopiëren
  • Volgorde van medewerkers wijzigen
  • Legenda
  • Periode roosteren
  • Tijdelijke medewerkers
  • Beschikbaarheid in het personenrooster
  • Productiviteit (targets in het rooster)

Deel dit artikel:

  • Facebook
  • LinkedIn

Was dit nuttig?

  • Blij
  • Normaal
  • Verdrietig

Handige links
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Contact
    Contactinformatie

    Baron de Coubertinlaan 6 unit 11
    2719 EL Zoetermeer
    Zuid-Holland

    +31 (0) 10 218 98 66
    info@staff.nl

    Copyright 2025 © Staff Support B.V.
    • Home
    • Artikelen
      • Before you start
      • Communicatie en informatie
      • Personeel en organisatie
      • Planning en uren
      • Financieel
      • Relatiebeheer
      • Prestatie
      • Koppelingen
      • Beheer
    • Releases
    • Veiligheid