View Categories

Inzoomen Urenregistratie

6 min read

Dit artikel gaat over inzoomen binnen de urenregistratie. Voor het achterhalen van gedetailleerde informatie betreffende geregistreerde uren.

Inzoomen is een functie die inzicht bied op alle aspecten van een registratie. In dit geval de urenregistratie, door middel van een interactief rapport. Dit is bedoeld om een direct overzicht te kunnen bieden op elk detail van de urenregistratie. Het geeft bijvoorbeeld antwoord op de vraag: hoeveel productieve uren zijn er in juli op afdeling bediening geregistreerd?

Inzoomen op de urenregistratie is mogelijk vanuit alle Personele contexten Persoon, Afdeling, Regio, Organisatie en Contractant. Er zijn verschillende varianten van het inzoomen rapport beschikbaar, deze varianten zullen in dit artikel allemaal toegelicht worden.

 

Afdeling / Medewerker matrix #

 

 

afbeelding – inzoomen medewerker/afdeling matrix

 

 

Lunchinhouding #

 

 

 

 

Afbeelding 1 – Inzoomen lunchinhouding en pauze controle
Info: de teller lunchinhouding rekent op basis van niet-tijdgebonden activiteiten met de naam “Lunch”.

 

.

.

 

Roosternorm #

 

 

 

 

Afbeelding 2 – Inzoomen roosternorm

Info: de berekening van de roosternorm is afhankelijk van de gekozen instelling binnen het dienstverband van de medewerker, er zijn drie verschillende berekeningen.

 

  1. Variabele norm op basis van kalenderdagen; Contracturen per week gedeeld door 7 dagen vermenigvuldigd met het aantal dagen in de periode.
  2. Vaste maandnorm; Contracturen per week vermenigvuldigd met 52 weken gedeeld door 12 maanden.
  3. Werkschema; norm op basis van het geldende werkschema. Zie handleiding urennormen voor een uitgebreide uitleg en rekenvoorbeelden.

 

 

Inzoomen algemeen #

  1. Om bij het inzoomen te komen dien je een organisatorische eenheid te selecteren. Organisatie, Regio, Afdeling, of Persoonsniveau. Hier word uiteindelijk het rapport over uitgedraaid.                                                                                                   (In het voorbeeld gebruiken we Organisatie.)
  2. Zoek naar de Organisatie.
  3. Navigeer naar Aan-Afwezigheid → Uren → Inzoomen
  4. Vul hier de desbetreffende Start-en Einddatum in.
  5. Klik op Genereer het rapport

 

 

 

Inzoomen #

Er zijn meerdere niveaus waarop er vervolgens ingezoomd kan worden. Als eerste niveau kiezen we bijvoorbeeld; Afdeling.

 

 

 

Vervolgens klik je op de Afdeling waarop je wilt inzoomen, hierna kun je het tweede niveau kiezen waarop je in wilt zoomen. Bijvoorbeeld; Medewerker.

Dit haalt een gedetailleerder rapport op met informatie over alle uren die voor medewerkers op de desbetreffende afdeling zijn geregistreerd.

 

 

Nu we op het laagste niveau zitten is het mogelijk een medewerker aan te klikken. Dit zorgt voor een lijst met details van alle gewerkte dagen, de uren die hier op geboekt zijn en op welke afdeling en activiteit deze geboekt zijn.

 

 

 

Export naar Excel #

Het is mogelijk om een opgevraagd rapport te exporteren naar Excel. Dit doe je door je muis over het hoekje rechtsonder het rapport te houden. Wanneer je dit doet verschijnt er een Excel icoon. Wanneer je hier vervolgens op klikt download je een Excel bestand met alle gegevens uit het rapport.

 

 

 

 

Gebruikersvoorbeeld #

Stel; je wilt zien op welke afdelingen en door wie er onder je organisatie uren worden geboekt omdat iemand zijn activiteiten lijkt te boeken op jouw afdelingen, zonder daar te werken.

 

 

  1. Je selecteert Organisatie als organisatorische eenheid.
  2. Je navigeert naar Aan- Afwezigheid → Uren → Inzoomen
  3. Je vult een Start– en Einddatum in waarin je weet dat dit voorkomt en klik op Genereer het rapport
  4. Je selecteert als eerste detailniveau Loonafdeling.

 

 

 

 

  1. Klik op Maand om het tweede detailniveau te selecteren, en selecteer Medewerker.
  2. Klik vervolgens op de desbetreffende medewerker om te kunnen zien op welke dagen de uren zijn geregistreerd, op welke afdeling de uren zijn geregistreerd, en op welke activiteit de uren zijn geboekt.

 

 

Nu weet je welke medewerker uren aan het boeken is op jouw afdeling. Je weet op welke afdeling hij/zij werkt, je weet op welke afdeling deze medewerker uren aan het registreren is, en op welke activiteit. Met als deze informatie kun je gemakkelijk uitlezen of dit correct is of uitvragen waarom hij/zij zijn/haar uren hier boekt.