View Categories

Troubleshooten AFAS / Loket.nl missende medewerker

3 min read

Staat een ingevoerde medewerker in AFAS of Loket.nl maar nog niet in Staff? In dit artikel lichten we toe hoe je zelf gemakkelijk de eerste controles uit kan voeren. Zo weet je snel waar het probleem zit en met wie je hierover contact op kan nemen.

Pagina 1: Raadplegen → Importdata → AFAS → Ruw
Pagina 2: Raadplegen → Importdata → AFAS → Verrijkt

Algemene info #

Allereerst is het belangrijk om te verduidelijken dat hoewel de pagina “AFAS” heet, deze niet alleen de importdata van AFAS kan bevatten. Deze bevat namelijk ook de gegevens van Loket.nl. Dit betreft simpelweg de ruwe personeelsimport data, welke voorheen alleen AFAS betrof. De naamgeving van deze pagina kan later mogelijk nog veranderen.

D.m.v. de pagina’s die in dit artikel worden behandeld ben je in staat zelf de eerste troubleshoot stappen te doorlopen wanneer een medewerker niet in Staff lijkt te staan maar wel in AFAS of Loket.nl is ingevoerd.

Troubleshoot stappen #

Om te troubleshooten loop je onderstaande punten door. Merk je dat je niet verder kan in een stap? Dan heb je het probleem gevonden! Lukt het doorlopen van een stap wel? Dan kan je door naar de volgende stap.

  1. Controleer de invoer in AFAS/Loket.nl. Is alle invoer correct?
  2. Bekijk het rapport Ruw om de ruwe aangeleverde data van AFAS/Loket.nl te bekijken. Staat de medewerker hier tussen met de juiste data?
  3. Kopieer het personeelsnummer of BSN nummer van de medewerker en raadpleeg het rapport Verrijkt. Staat de medewerker hier tussen met de juiste data?
  4. Wacht 24 uur. Na deze 24 uur weet je zeker dat de koppeling zijn werk heeft gedaan en alle processen zijn doorlopen.
  5. Zoek de medewerker op in Staff via de zoekbalk, staat de medewerker nu in Staff met de juiste gegevens?

Staat de medewerker na het doorlopen van al bovenstaande stappen nog steeds niet in Staff zoals je deze verwacht? Koppel dan het antwoord op al bovenstaande vragen inclusief voorbeeld data terug aan support@staff.nl. Wij zullen je dan verder helpen met het achterhalen van het probleem.

Toelichting rapporten #

Ruw #

  • Dit rapport toont de data zoals AFAS/Loket.nl deze bij ons aanlevert met de kolomheaders zoals deze in AFAS/Loket.nl genoemd worden.
  • Op deze pagina kan je dus controleren of de medewerker wel vanuit AFAS/Loket.nl aan Staff wordt aangeboden.
  • Staat een medewerker hier niet of niet goed tussen? Controleer dan de invoer in AFAS/Loket.nl. Indien er wel ander personeel te zien is betekent dit namelijk dat het personeelslid dat je zoek momenteel niet wordt aangeleverd door AFAS/Loket.nl.

 

Verrijkt #

  • Dit rapport toont de data die wordt aangeleverd in het hierboven toegelichte rapport, maar dan hoe wij deze zouden verwerken in de tabellen in Staff.
  • Hiermee kan je dus controleren welke data op welke velden in Staff terecht zou moeten komen. De gegevens uit deze rapportage zou je 1 op 1 terug moeten kunnen vinden in Staff nadat je een medewerker hebt opgezocht.
  • Staat een medewerker hier niet of niet goed tussen? Dan gaat er iets mis in de verwerking van de data uit AFAS/Loket.nl in Staff.
    • Bekijk de verschillen tussen rapport Ruw en Verrijkt om te achterhalen op welk veld het misgaat.
    • Lijkt de data uit Ruw niet goed overgenomen te worden in de verwachte velden onder Verrijkt? Neem dan contact op met support@staff.nl en benoem het exacte voorbeeld.