View Categories

Rolmatrix

2 min read

Dit artikel gaat over de pagina Rolmatrix en geeft een beschrijving hoe de matrix gebruikt kan worden.

 

 

De rolmatrix is een rapport dat inzicht geeft in gebruikersaccounts en welke rechten/autorisatie je hebt. Rechten in de software zijn afhankelijk van welke rollen er aan het gebruikersaccount gekoppeld zijn, de rolmatrix is een weergave van deze gekoppelde rollen aan het account.

Je kunt filteren op organisatie, gebruikersnaam en op rol. Hiernaast is het mogelijk om rollen in- of uit te schakelen, echter is deze functie alleen beschikbaar voor rollenbeheerders.

 

De rolmatrix #

 

Op pagina: Inrichting → Rechten → Rolmatrix

Hier zie je horizontaal de rollen en verticaal de gebruikersaccounts. Daar waar het account een bepaalde rol heeft, staat een kruisje. De geel gekleurde rollen zijn systeemrollen en de betekenis ervan kun je terugvinden in het document Rechten en Rollen MaxCC. De andere rollen zijn specifiek voor de klant gemaakt en geven veelal recht op een object zoals afdeling, kassa, personen etc…

Standaard kom je binnen op het overzicht dat niet gefilterd is. Dit betekent dat je alleen maar accounts ziet die niet gekoppeld zijn aan een persoon. Om ook niet-actieve accounts te tonen en/of niet-gebruikte rollen, gebruik je de daarvoor bedoelde vinkjes.

Om alle gebruikersaccounts van personen binnen jouw organisatie in te laden, kies je de gewenste organisatorische eenheid en klik je op “Overzicht verversen”:

 

 

Let op: bij grote organisaties kan het opbouwen van het rapport lang duren, heb dan even geduld! Je browser kan een melding geven dat de opgevraagde data er lang over doet, klik dan aan dat je wilt wachten.

 

Sorteren op actieve rol #

 

Om gemakkelijk op een actieve rol te sorteren, kan je 1x klikken op de gewenste rol. Ook hier kan het even duren voordat je resultaat getoond wordt. In onderstaand voorbeeld sorteer je vanuit het totaaloverzicht naar alleen accounts met recht op urenregistratie (= rol URS1: Urenregistratie invoerder):

 

 

 

Snel rollen toevoegen en verwijderen van een account #

 

Deze functionaliteit is alleen beschikbaar voor rollen beheerders.

Klik in de matrix om rollen te koppelen of te ontkoppelen van een account. Een “X” betekent dat de rol gekoppeld is, een leeg veld betekent dat de rol niet gekoppeld is. Als je een veld wijzigt, dan zal de achtergrondkleur donkergrijs gemarkeerd worden. Klik vervolgens op “Opslaan” om alle wijzigingen op te slaan.