Dit artikel gaat over het rapport TVT-uren per persoon per maand. Voor uitleg over de berekening van tvt-uren verwijzen we je naar uren normen. Ook tref je daar een controlesheet aan waarin je zelf de tvt-uren kunt uitrekenen.
Het rapport TVT-uren geeft de gebruiker inzicht in het saldo TVT-uren per maand.
- Begin: het beginsaldo is het eindsaldo van de maand ervoor
- Berekend: het aantal geregistreerde (gewerkte, ziek en vakantie) uren minus de maandnorm (zie ook uren normen)
- Opname: uren vastgelegd met de activiteit TVT in de urenregistratie (indien ingeschakeld voor uw onderneming)
- Wachtdagen: eerste ziektedag verrekend met overuren
- Ingrepen: handmatige tijdregistratie ingrepen ingevoerd op pagina Uren → Registratie → Ingrepen
- Eind: het beginsaldo minus berekende TVT, opnamen, wachtdagen en ingrepen. Het eindsaldo van de ene maand is het beginsaldo van de volgende maand.
TVT-uren/week #
Pagina Aan-afwezigheid → Verlof (u) → Rapporten → TVT-uren/week
Dit rapport geeft inzicht in de TVT uren per week.
- Week, Begin en Eind zijn de weeknummers met de eerste en laatste datum in deze week.
- Roosternorm zijn het aantal uren dat op basis van contract per week minimaal gewerkt moet worden.
- Uren zijn de geregistreerde uren.
- Verschil is de roosternorm minus de geregistreerde uren. Negatief betekent dat er te weinig gewerkt is, positief betekent dat er meer gewerkt is dan de norm.
- Startwaarde is een optionele beginwaarde tijd voor tijd (komt soms voor bij begin van een kalenderjaar).
- Ingreep is de som van handmatige af- en bijboekingen door P&O.
- Cumulatief is het saldo TVT per week bij elkaar opgeteld. (Positief=opbouw tegoed/Negatief=afbouw tegoed).
Verwerken extra TVT op feestdagen #
In dit artikel staat de uitleg voor het toekennen van extra tijd voor tijd op basis van de gewerkte uren op feestdagen indien deze niet direct uitbetaald moeten worden.
Volg hiervoor de volgende stappen:
1. Zoek in de zoekbalk naar de organisatie waar je de lijst met uren voor uit wil draaien
2. Navigeer naar de pagina Aan-Afwezigheid → Uren → Inzoomen → Inzoomen per organisatie
3. Selecteer de start en einddatum van de feestdag(en)
4. Pas in het 1e veld de selectie aan van Week naar Medewerkersoort en selecteer medewerkersoort Vaste medewerker
5. Pas in het 2e veld de selectie aan van Activiteit naar Medewerker
Bovenstaande resulteert in een lijst van alle vaste medewerkers welke hebben gewerkt op de opgevraagde datum (feestdag) en hiervoor dus extra TVT uren zouden moeten ontvangen.
6. Zoek in een ander tabblad in de zoekbalk een van de gewenste medewerkers uit de lijst op
7. Navigeer naar de pagina Aan-Afwezigheid → Uren per medeweker → Registratie Ingrepen
- a. Voer de datum van de feestdag in
- b. Selecteer activiteit Overuren tbv correcties
- c. Voer het aantal uren in dat je als TVT wilt toekennen
- d. Voer de omschrijving in als zijnde “Extra TVT door gewerkte feestdag” of een andere omschrijving die voor eigen administratie duidelijk is
- e. Druk op het diskette icoon om de ingreep op te slaan
Voor meer informatie over ingrepen kan je terecht in het artikel Ingrepen.
Herhaal stap 6 en 7 voor de medewerkers die extra TVT dienen te ontvangen.
Collectieve TVT-ingrepen #
Dit artikel gaat over de pagina collectief TVT Ingrepen op organisatieniveau. Voor ingrepen op persoonsniveau zie pagina ingrepen.
Deze pagina geeft uitleg over hoe je per periode collectief het TVT saldo op nul kunt stellen. Met één klik kunnen voor geselecteerde medewerkers positieve TVT-saldi nul gesteld worden, bijvoorbeeld omdat de TVT uitbetaald wordt.
TVT is het verschil tussen het aantal uren dat een medewerker op basis van contract zou moeten werken en de uren vastgelegd in de urenregistratie. Het aantal uren dat de medewerker in de opgevraagde periode moet werken zie je in de kolom Roosternorm en het aantal geregistreerde uren staat in kolom Uren. Een positief verschil tussen deze twee staat voor overuren; een negatief verschil betekent dat de medewerker minuren opbouwt.
Wanneer ga ik dit gebruiken? #
De functionaliteit TVT-ingrepen is bedoeld om jou de mogelijkheid te geven om -in bulk medewerkers binnen de gehele organisatie- het TVT saldo op nul (0) te zetten. Dit doe je in twee situaties:
- Je wil de overuren (positieve saldo TVT) van de medewerkers uitbetalen.
- Je wil een ander soort correctie doen waardoor de medewerkers weer op 0 saldo TVT starten.
Dat klinkt handig, hoe werkt het? #
Om te beginnen navigeer je naar pagina Organisatie: Aan-Afwezigheid\Uren\Collectief\TVT Ingrepen en daar stel je de filters in om het gewenste overzicht te krijgen. Vervolgens vink je de medewerkers aan voor wie je het saldo (in de gekozen periode) wil nulstellen en als laatste tik je op de knop Collectief TVT ingreep uitvoeren.

In versie 2023.03 zijn het filter Toon alleen medewerkers met geldige betaalregeling overuren en kolom Uitbetalen toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om te filteren op medewerkers bij wie de Betaalregeling Uitbetalen overuren ingesteld staat. Dat is handig als je snel in één keer voor al deze medewerkers de TVT nulstelling wil uitvoeren omdat hun overuren uitbetaald worden.
De instelling van Betaalregelingen doe je per medewerker op pagina Algemeen\Dienstverband\Stam. Wanneer er in de geselecteerde periode een geldige instelling is waarbij het vinkje uitbetalen overuren aan staat, zie je in kolom Uitbetalen Ja staan. Als er geen geldige instelling bestaat of dat vinkje staat uit, dan zie je in kolom Uitbetalen Nee staan.
Het filter Toon alleen medewerkers met geldige betaalregeling overuren zorgt ervoor dat in het overzicht alleen medewerkers worden weergegeven met een Ja in kolom Uitbetalen.
Wat betekenen de kolommen eigenlijk? #
| PersNr | Personeelsnummer van deze medewerker |
| Medewerker | Volledige naam van deze medewerker |
| Relatie | Relatie van het contract van deze medewerker (bijv. vaste medewerker, oproepkracht) |
| Uitbetalen | Ja of Nee (Ja wanneer er een geldige betalingsinstelling uitbetalen overuren bestaat) |
| Roosternorm | Norm uren berekend op basis van contractverplichting of werkschema (indien ingesteld) |
| Uren | Aantal geregistreerde uren |
| Verschil | Aantal uren verschil tussen kolom Roosternorm en kolom Uren |
| Vorig saldo | Aantal uren saldo TVT aan het begin van de gekozen periode |
| Bestaande ingreep | Aantal uren bestaande ingrepen in de gekozen periode |
| Nieuwe ingreep | Aantal uren van (de nog toe te voegen) ingreep |
Ik heb op de knop gedrukt, wat gebeurt er nu? #
Voor alle geselecteerde medewerkers is door het systeem een ingreep aangemaakt te hoogte van de waarde uit kolom Nieuwe ingreep. Met andere woorden; de nulstelling van het TVT saldo is via een ingreep uitgevoerd. Deze ingreep wordt altijd geplaatst op de laatste dag van de gekozen periode.
Kan ik dat ergens zien? #
Jazeker, op de pagina Ingrepen.
Hoe gaat dit nu verder in de verloning? #
- Als je gebruik maakt van het standaard Verloningsrapport dan zie je de ingrepen hierin terug in kolom TVT-ingreep. De waarde (indien negatief) kan door jouw salarisdienstverlener gebruikt worden om de TVT uren uit te betalen.
- Als je gebruik maakt van een maatwerk export zal je in de specificaties of handleiding moeten opzoeken of TVT ingrepen in jouw maatwerk oplossing zijn opgenomen



